Wat zijn de voorwaarden voor het lettertype van je blog?

Een goed lettertype voor je blog is erg belangrijk. Het maakt een tekst overzichtelijk, duidelijk en goed leesbaar. Het zorgt voor een goed beeld van je website en je bedrijf, waardoor je vertrouwen wint en waardoor het voor de bezoeker interessanter wordt om een product of dienst van jou af te nemen.

Wat valt onder een goed lettertype?

Er zijn een aantal dingen die bepalend zijn voor een lettertype. Dit noemen we ook wel typografie. Onder typografie vallen de volgende punten:

  • Lettertype;
  • Lettergrootte;
  • De kleur;
  • Marges;
  • Witruimte;
  • Het aantal woorden in een regel;
  • Regelafstand.

Lettertype

Voor een website en dus ook een blog is het belangrijk om het juiste lettertype te kiezen. Eigenlijk is er maar één concreet doel: je teksten zo goed mogelijk leesbaar maken voor de bezoeker. Veel lettertypes ogen erg sierlijk, maar zijn vermoeiend om te lezen. Grote kans dat je bezoeker afhaakt bij een dergelijk lettertype.

Belangrijk is dat je in je achterhoofd houdt dat een website niet alleen maar over jou gaat. Het is dus niet relevant wat jij mooi vindt, het gaat er om wat functioneel is voor de bezoeker. Je hebt niks aan een prachtig lettertype wanneer bezoekers afhaken omdat het niet leesbaar is.

Steve Krug schreef het boek 'don't make me think' waarin hij uitlegt dat je een bezoeker nooit aan het denken wilt zetten. Simpelweg omdat je niet wilt dat een bezoeker ook maar een milliseconde te veel bezig is met het begrijpen van het design van je site.

Google Material Design Guide

Gelukkig helpt Google een handje daar waar het gaat om webdesign. Ze hebben nauwkeurig voor je uiteengezet wat de voorwaarden zijn voor effectief webdesign. Dit noemen we material design. In deze Google Material Design Guide vind je ook een uitgebreide uitleg over de best mogelijke typografie voor je site.

Nu denk je wellicht: dat is mij te ingewikkeld, hoor. Gelukkig kan het nóg eenvoudiger. Google heeft een database met zogenaamde webfonts die je kunt gebruiken voor je website. Hier kun je een lettertype uitzoeken wat je aanspreekt en dit toepassen op je site.

Zie ook: Google Fonts


Lettergrootte

De grootte van de letters is net zo belangrijk als je lettertype. Je kunt een heel duidelijk lettertype hebben, maar wanneer dit amper leesbaar omdat het te klein is schiet je er alsnog niks mee op.

Houd er rekening mee dat je lezers voornamelijk teksten scannen. Hoe kleiner het lettertype, hoe moeilijker dit is. Houd een lettertype aan van 14 tot 16 pixels (minimaal).

De kleur

De kleur van je lettertype in combinatie met de kleur van de achtergrond is erg belangrijk. In bijna alle gevallen is een zwarte tekst op een witte achtergrond makkelijk leesbaar. Groene, blauwe of rode teksten maakt het lezen moeilijker en zijn erg overheersend.

Dit is helemaal het geval als het op een achtergrond staat met weinig contrast. Op de onderstaande afbeelding kun je goed zien dat zwart op wit het duidelijkste werkt. 


Witruimte

Witruimte is een ruimte waarin niet geschreven is. Witruimte gebruik je om een stukje tekst overzichtelijk te maken. Het geeft een tekst adem, of anders gezegd: het geeft je bezoeker/lezer adem.

Voor onze hersenen is het ook makkelijker om de structuur van de tekst te overzien. Zorg dat je in de tekst voldoende witruimte hanteert tussen alinea's en paragrafen.

De afstand tussen regels

De afstand tussen regels en letters is essentieel. Staan deze te dicht op elkaar dan wordt de tekst onleesbaar. Dit ziet er bijvoorbeeld zo uit.