Waar moet ik rekening mee houden als ik een blog schrijf voor SEO?
Om met je blog vindbaar te worden in de zoekmachines, dan ontkom je niet aan SEO.
Dat is vertaald: Search Engine Optimization.
Er zijn meerdere manieren om een goed blog te schrijven voor SEO, maar veel belangrijker is dat je waardevolle content gaat schrijven voor je bezoekers.
Focus je daarom niet alleen op de SEO richtlijnen, maar schrijf heel gericht een blog voor je bezoekers (die uiteindelijk je klant kunnen worden).
Een goed geschreven informatief blog, waar jouw klant echt iets aan heeft, is veel waardevoller dan een blog dat puur geschreven is om vindbaar te worden in de zoekmachines.
Dat gezegd hebbende zijn er wel een aantal punten waar je rekening mee moet houden als je een blog schrijft voor SEO.
In dit blog geef ik tien basispunten weg waar je je aan moet houden als je een blog gaat schrijven (en vindbaar wil worden).
Tip 1: Schrijf een blog op basis van een zoekterm
Om hoog in de zoekresultaten van Google te komen, is het belangrijk dat jouw blog voorzien is van belangrijke zoekwoorden.
Om jouw zoekwoord te kunnen bepalen is het belangrijk dat je jouw ideale klant goed kent.
- Hoe zoekt jouw klant op Google?
- Wat voor zoektermen worden er gebruikt?
Deze woorden verwerk je op een slimme (en prettig leesbare) manier in je blog.
Tip 2: Geef je blog een aantrekkelijke titel
Geef je blog een aantrekkelijke titel waarin je het belangrijkste zoekwoord gebruikt. De titel van jouw blog moet allereerst de aandacht trekken van lezers, maar ze moeten ook zo geïnteresseerd worden dat ze erop gaan klikken.
Plaatst de belangrijkste zoekwoorden zo ver mogelijk naar voren in je titel.
Tip 3: Maak gebruik van tussenkoppen (headers)
Een goede SEO blog is een goed leesbaar blog. Het moet voor zowel de lezer als de zoekmachines prettig leesbaar zijn.
Maak veel gebruik van alinea’s en geef deze alinea's een tussenkop en plaats deze tussenkop in een heading tag. De H2 en H3 zijn de belangrijkste en meestgebruikte heading-tags.
Probeer hier ook weer de belangrijkste zoektermen in te verwerken, zodat de zoekmachines kunnen ‘lezen’ waar je blog over gaat.
Tip 4: Maak gebruik van zoekwoorden en synoniemen
Heb je één of meerdere zoekwoorden of zoektermen gekozen voor je blog? Laat deze dan regelmatig (maar niet te vaak) terug komen.
Verwerk ze in je tussenkoppen en in de tekst. Zorg er ook voor dat je regelmatig synoniemen gebruikt.
Tip 5: Voeg interne links toe
Een interne link is een link die je plaatst in je blog waarmee je naar een andere pagina op je blog of website verwijst. Dit wordt interne linkbuilding genoemd.
Interne linkbuilding is erg belangrijk, want het geeft waarde aan andere (gerelateerde) pagina’s of blogs.
Niet alleen is dit heel erg handig voor de lezer van jouw blog (deze kan immers direct verder lezen op een andere interessante pagina), ook Google vindt het heel fijn als je interne links plaatst.
Tip 6: Voeg afbeeldingen toe aan je blog
Google streeft ernaar om de best mogelijke informatie weer te geven en zo relevant mogelijk te zijn.
Google laat daarom het liefst de meest rijke content zien; een goed opgebouwd blog is daarom voorzien van foto’s en eventueel video’s.
Probeer als het kan om zo veel mogelijk gebruik te maken van je eigen foto’s in plaats van stockfoto’s.
Optimaliseer je afbeeldingen voor Google
Ook de afbeeldingen van je blog moeten geoptimaliseerd worden.
- Hou er bij het plaatsen van afbeeldingen rekening mee dat het bestand niet te groot is, dit gaat namelijk ten koste van de laadtijd.
- Daarnaast is het belangrijk om de afbeeldingen een goede bestandsnaam te geven, het liefst een naam die overeenkomt met het onderwerp van je blog.
- Tot slot is het belangrijk om alt-tags toe te voegen aan je afbeelding, zo is jouw afbeelding te vinden op basis van woorden.
Tip 7: Maak je zinnen en alinea’s niet te lang
We gaven het al eerder aan; de leesbaarheid van je blog is zowel voor Google als de lezer erg belangrijk.
Niemand heeft zin om ellenlange zinnen of alinea’s te lezen.
Zorg er daarom voor dat je niet te lange zinnen gebruikt, dat je de alinea’s kort houdt en het blog duidelijk opbouwt met headers.
Tip 8: Maak een goede meta description
Een meta description is de eerste tekst die de lezer te zien krijgt in de zoekresultaten van Google of een andere zoekmachine.
Een goede meta description zorgt ervoor dat mensen op de link klikken en jouw blog gaan lezen.
Tip 9: Maak je blog goed leesbaar voor mobiele apparaten
De meeste mensen lezen een blog via hun mobiele telefoon. Zorg er dus allereerst voor dat je blog op mobiele apparaten goed leesbaar is.
Dit doe je door de alinea’s niet te lang te maken en je tekst te verdelen in koppen en subkoppen (hier komen de headers weer om de hoek kijken).
Tip 10: Geef aandacht aan je URL’s
Een goede SEO URL is kort en krachtig en bevat het belangrijkste zoekwoord, zodat Google je URL gemakkelijk kan lezen en kan bepalen waar je pagina over gaat.
Maak geen gebruik van jaartallen of datums in je URL, gebruik geen leestekens (behalve een koppelteken (-) om de woorden van elkaar te scheiden) en maak de URL zo kort mogelijk.