Wat is commercial intent of commerciële zoekintentie?

Wil je hoog in de zoekresultaten van Google terechtkomen? Dan is de kans groot dat je voornamelijk inzet op zoekwoorden en dan met name op het volume en de concurrentie ervan. Je vergeet dan echter een belangrijke factor, namelijk zoekintentie.

Zoekintentie is de reden, het ‘waarom’, achter een zoekopdracht. Waarom gebruiken mensen een bepaald zoekwoord? Willen ze informatie, iets kopen of iets vergelijken? De zoekintentie geeft aan waar de zoeker precies naar op zoek is.

In dit blog kun je meer lezen over de verschillende zoekintenties en gaan we dieper in op de commerciële zoekintentie of commercial intent.

Verschillende vormen van zoekintentie

Er zijn vier verschillende vormen van zoekintentie:

1. Informatieve zoekintentie

Het grootste gedeelte van zoekopdrachten op Google zijn informatief. De bezoeker is op zoek naar informatie over een bepaald onderwerp of wil gewoon iets te weten komen.

Om het antwoord op een specifieke vraag te vinden of informatie te vinden over een bepaald onderwerp gebruiken ze zoekwoorden als ‘uitvinder televisie’, ‘hoe oud is Hugo de Jonge’, ‘wat is een normale bloeddruk’ en ‘zelf een laminaat vloer leggen’.

Dit noemen we een informatieve zoekintentie.

2. Navigationele zoekintentie

Ben je op zoek naar een bepaalde website of een specifieke pagina, dan gebruik je zoekwoorden met een navigationele zoekintentie.

Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld ‘Instagram’, ‘Wikipedia’, ‘Contact T-Mobile’.

3. Transactionele zoekintentie

Wanneer bezoekers gebruik maken van zoekwoorden met een transactionele zoekintentie zijn ze voornemend om iets te kopen. Ze weten al wat ze willen hebben, maar zijn op zoek naar een plaats om het te kopen.

Ze gebruiken hiervoor zoekwoorden als ‘goedkope tuinstoelen’, ‘Samsung laptop kopen’, ‘uitverkoop sneakers’, etc.

4. Commerciële zoekintentie

Worden er zoekwoorden gebruikt met een commerciële zoekintentie, dan willen mensen op korte termijn iets kopen, alleen weten ze nog niet precies wat ze willen kopen. Er wordt dus eerst onderzoek gedaan.

Bij de commerciële zoekintentie wordt er gebruik gemaakt van de volgende zoekwoorden: ‘telefoons vergelijken’, ‘gaming laptop review 2023’, ‘restaurant Alkmaar’ of ‘vakantie Zweden’.


Wat is commercial intent of commerciële zoekintentie?

Als mensen gebruik maken van commerciële zoekintentie, dus commerciële zoekwoorden gebruiken, dan geven ze eigenlijk aan dat ze zich voorbereiden om iets te kopen.

Met andere woorden: het zijn in feite uitnodigingen van potentiële klanten om ze te verleiden met wat jij in de aanbieding hebt. Ze vertellen je luid en duidelijk dat ze geld in hun handen hebben en dat ze willen wat je verkoopt, of dit nu een product of een dienst is.

Het belang van zoekwoordintentie

Zoekwoorden zijn er in alle soorten en maten. Hoewel ze allemaal één ding gemeen hebben (dat ze door consumenten in zoekmachines worden ingevoerd), verschillen ze sterk in wat de gebruiker probeert te bereiken als hij ernaar zoekt. Dit is wat we bedoelen met zoekwoordintentie.

Iemand die bijvoorbeeld zoekt naar 'Heb ik een advocaat nodig?' heeft andere bedoelingen dan iemand die zoekt naar ‘arbeiderscompensatieadvocaat Amsterdam’. De keuze van een bepaald zoekwoord moet dus aansluiten bij de intentie van dat zoekwoord.


Voorbeelden van zoekwoorden met commerciële intentie

Wil je dat jouw pagina hoger rankt in Google? Dan is het belangrijk dat jouw zoekwoorden aansluiten op de zoekintentie van de gebruiker. Er zijn vele zoekwoorden met commerciële intentie, waarbij sommige zoekwoorden sterker zijn dan andere.

Je hebt bijvoorbeeld de ‘koop nu’ zoekwoorden en ‘product’ zoekwoorden. Hoe verschillen deze zoekwoorden nu van elkaar?

Als een gebruiker op zoek is naar een bepaald product of een bepaalde dienst, en de gebruiker is merkbewust of oplossingsgericht, dan zal deze zoekwoorden gebruiken als:

  • Betaalbaar;
  • Beste;
  • Goedkoopste;
  • Vergelijking;
  • Review;
  • Versus.

Als een gebruiker klaar is om te kopen, dan zal de koper zoekwoorden gebruiken met een transactionele intentie (transactionele intentie en commerciële intentie kunnen elkaar overlappen).

De gebruiker heeft besloten om tot aankoop over te gaan en zal op zoek gaan naar een aantrekkelijk aanbod. De gebruiker zal dan de volgende zoekwoorden gebruiken:

  • Kopen;
  • Bestellen;
  • Korting;
  • Aanbiedingen;
  • Coupon(s);
  • Geen verzendkosten.

‘Kopen’ en ‘bestellen’ zijn de sterkste zoekwoorden, omdat dit aangeeft dat de gebruiker de intentie heeft om zijn of haar geld af te staan in ruil voor jouw product of dienst. De andere koopsignalen zijn ook sterk, maar geven aan dat de gebruiker nog wil kijken of en hoe jij je onderscheidt van de concurrent, door bijvoorbeeld gratis verzendkosten of een korting aan te bieden.

Waarom is de zoekintentie zo belangrijk voor SEO?

Voldoe je aan de zoekintentie van de gebruiker, dan geef je exact de informatie waar de gebruiker naar op zoek is op een manier die zij als prettig ervaren.

Stel je voor dat je alle juiste informatie op je website hebt staan, maar je website is enorm traag. Dan is dit voor de gebruiker geen prettige ervaring. Heb je een supersnelle website, maar sluit de informatie op je website niet aan bij de vraag van de gebruiker, dan sluit je ook niet aan bij de zoekintentie.

De zoekintentie moet de basis vormen van alle content op je website, als je succesvol wilt zijn in SEO. Natuurlijk zijn sterke teksten, links en andere SEO factoren ook belangrijk, maar als jouw content niet aansluit bij de zoekintentie, dan is het heel erg moeilijk om hoog te ranken.