Wat is informational intent of informatieve zoekintentie?

Zoekintentie krijgt een steeds grotere rol in SEO. Google is er namelijk steeds beter in geworden om te begrijpen wat de bedoeling is achter een zoekopdracht en zal de bezoeker daarom van de best mogelijke content voorzien. Bij het opzetten van een SEO strategie wordt de zoekintentie echter nog opvallend vaak over het hoofd gezien.

In dit blog kun je meer lezen over wat zoekintentie precies is, geven we je een duidelijke uitleg van de vier verschillende zoekintenties en gaan we dieper in op de informatieve zoekintentie, ook wel informational intent genoemd.

Wat is zoekintentie?

De zoekintentie is het ‘waarom’ van een zoekopdracht. Waarom typt een bezoeker bepaalde zoekwoorden in als deze op zoek is naar informatie?

Als je de zoekintentie begrijpt achter een bepaalde zoekopdracht, dan kun je hier veel beter op inspelen met de content die je aanbiedt. Dit zorgt ervoor dat je hoger rankt in de zoekresultaten; Google beloont namelijk content die goed aansluit op de zoekintentie.

Er wordt onderscheid gemaakt in vier verschillende zoekintenties:

  1. Lokale zoekintentie;
  2. Commerciële zoekintentie;
  3. Transactionele zoekintentie;
  4. Informatieve zoekintentie.


1. Lokale zoekintentie

Er zijn zoekopdrachten die duidelijk een lokale intentie hebben. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan een gebruiker die ‘kapper Alkmaar’ intypt of ‘opticien in de buurt’.

Ook als een gebruiker alleen ‘kapper’ intypt, weet Google dat het om een lokale zoekintentie gaat en zal dan ook zoekresultaten weergeven van kappers in de buurt van waar de gebruiker zich bevindt.

Lokale SEO richt zich op het inspelen op de lokale zoekintentie. Vooral voor bedrijven die lokaal georiënteerd zijn biedt dit grote kansen. Je kunt namelijk in beeld komen bij een doelgroep die zich in jouw directe omgeving bevindt.

2. Commerciële zoekintentie

De commerciële zoekintentie heeft betrekking op zoekopdrachten waarbij gebruikers op zoek zijn naar informatie om een bepaalde keuze te kunnen maken. De gebruiker weet dat hij of zij wat wil kopen, maar weet nog niet precies wat.

Deze gebruiker zal daarom op zoek gaan naar alternatieven, reviews en vergelijkingen. Je kunt dan denken aan zoekwoordcombinaties als ‘beste seo specialisten’ of ‘review Nike Air Max’.

Lokale en commerciële zoekintenties kunnen elkaar overlappen. Zo heeft iemand die ‘kapper Alkmaar’ intypt in de meeste gevallen ook de intentie om daar zijn haar te laten knippen.

3. Transactionele zoekintentie

Bij de transactionele zoekintentie heeft iemand al besloten dat hij of zij iets wil kopen, de gebruiker weet alleen nog niet waar hij dit product of deze dienst gaat kopen.

Dit levert zoekopdrachten op als ‘Nike Air Max kopen’ of ‘Nike Air Max uitverkoop’.

4. Informatieve zoekintentie

Bij informatieve zoekintentie is de gebruiker op zoek naar informatie over een bepaald onderwerp. In de meeste gevallen zijn dit hele specifieke zoekwoorden in de vorm van een vraag.

Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan vragen als ‘Wat is de hoofdstad van Tasmanië’ (een antwoord hierop is vaak kort en to-the-point) of ‘Hoe werkt een pelletmachine’ (het antwoord hierop is vaak lang en specialistisch).

Overigens hoeven zoekwoorden met een informatieve zoekintentie niet zo lang te zijn. Als iemand op Google 'Tom Cruise' intypt, dan weet Google ook dat het om een informatieve zoekintentie gaat.


Informatieve zoekintentie beter uitgelegd

Informatieve zoekintentie verwijst naar het verlangen van een gebruiker naar informatie. Het komt voor wanneer iemand op zoek is naar antwoorden, uitleg of inzichten over een specifiek onderwerp.

Gebruikers met informatieve bedoelingen zijn niet van plan een aankoop te doen of onmiddellijk actie te ondernemen. Ze willen simpelweg relevante informatie verzamelen om een onderwerp beter te begrijpen of een probleem op te lossen.

Dit type zoekintentie komt vaak voor bij op onderzoek gebaseerde zoekopdrachten, zoals 'hoe' of 'wat is' zoekopdrachten.

Voorbeelden van informatieve zoekopdrachten

Enkele voorbeelden van informatieve zoekopdrachten in de context van digitale marketing met zoekintentie zijn:

  • "Hoe kan ik de SEO van een website verbeteren?"
    Gebruikers zijn op zoek naar informatie over het optimaliseren van hun website voor een betere ranking in zoekmachines.
  • "Wat zijn de beste marketing strategieën voor sociale media?"
    Gebruikers willen leren over effectieve tactieken om hun merk op sociale mediaplatforms te promoten.
  • "Waarom is e-mailmarketing belangrijk voor de groei van bedrijven?"
    Gebruikers zijn op zoek naar redenen en inzichten in de betekenis van e-mailmarketing voor het stimuleren van bedrijfsgroei.
  • "Wat is de nieuwste update van het Google-algoritme?"
    Gebruikers willen graag op de hoogte blijven van de laatste wijzigingen in het zoekalgoritme van Google.