Wat is on-page SEO: wat valt hieronder?

Wil je meer bezoekers naar je website trekken, dan ontkom je niet aan een gedegen SEO strategie. SEO betekent heel simpel dat je jouw website optimaliseert voor de zoekmachines, zoals Google.

Dit kun je buiten je eigen website om doen, door bijvoorbeeld linkbuilding via gastblogs of social media. Maar nog belangrijker is het om je eigen website te optimaliseren.

Hieronder valt het verbeteren van de techniek van je website en de content (teksten en blogs). Een belangrijke term die hierbij om de hoek komt kijken is on-page SEO.

Maar wat is on-page SEO precies en wat valt er allemaal onder? In dit blog lees je er alles over.

Wat is on-page SEO?

On-page SEO is het optimaliseren van verschillende onderdelen binnen een pagina met als doel om zo goed mogelijk te scoren op een bepaald zoekwoord.

Je past de techniek (snelheid, sitemap, mobiele weergave, etc,), content (tekst, afbeeldingen en video’s) en autoriteit (interne en externe links) van je pagina aan om zo hoog mogelijk te ranken.

Welke elementen vallen onder on-page SEO?

Er zijn een aantal factoren die vallen onder on-page SEO en dat zijn de volgende:

  • URL
  • H1
  • H2
  • Uitgaande interne links
  • Uitgaande externe links
  • Laadsnelheid
  • Structured data
  • Afbeeldingen
  • Meta titel
  • Meta omschrijving
  • Actie (knoppen)
  • Semantiek
  • Tekst

URL

Om op een bepaalde website te komen, typ je de URL in. Het is belangrijk om je belangrijkste zoekwoord te verwerken in de URL.

Daarnaast is het ook belangrijk dat je de URL zo kort en krachtig mogelijk houdt. Probeer in maximaal 5 woorden weer te geven waar de pagina over gaat en gebruik geen onnodige leestekens of voegwoorden.

H1

Dit is de titel van een pagina of van een blogpost. Je geeft met de H1 titel de belangrijkste content van de pagina aan. Ook hier is het belangrijk dat je het belangrijkste zoekwoord verwerkt in de titel.

H2

De H2 wordt gebruikt als tussenkopjes. Tussenkopjes zijn belangrijk, omdat het je tekst opdeelt en makkelijk scanbaar maakt, voor zowel een lezer als voor Google.

Mensen nemen vaak niet meer de tijd om een blog helemaal door te lezen. Door de H2’s kunnen ze door de tekst heen zoeken naar relevante stukken.


Uitgaande links

Plaats je een link die van jouw website naar een andere website gaat, dan wordt dit een uitgaande link genoemd.

Voor meerdere partijen zijn deze uitgaande links fijn. Voor de bezoeker van jouw website is het fijn, want je linkt naar relevante content. Je geeft hiermee aan dat het je doel is om de bezoeker zo goed mogelijk te helpen en niet bang bent om hem of haar van jouw website af te sturen.

Dit is precies wat Google ook wil, het zo goed mogelijk helpen van de bezoeker. Google kan aan jouw uitgaande link ook zien dat de inhoud relevant is, waardoor Google nog beter weet waar jouw content over gaat. Dit heeft als resultaat dat Google jouw content beter kan plaatsen en wellicht hoger gaat waarderen!

Interne links

Je moet Google zien als een bezoeker van jouw website. Als een bezoeker een bepaalde pagina niet kan vinden, omdat deze gewoon te goed verborgen ligt, dan zal Google deze pagina nooit goed laten scoren.

Daarom is het belangrijk om te linken naar andere relevante content op jouw website.

Laadsnelheid

Het is belangrijk om afbeeldingen en video’s goed te optimaliseren. Doe je dit niet, dan kan dit je laadtijd negatief beïnvloeden.

Structured data

Structured data helpt bezoekers van je website op weg en maakt de content van je website duidelijker voor Google.

Afbeeldingen

Afbeeldingen dienen altijd geoptimaliseerd te worden. Geef je afbeelding dus een naam (het liefst de zoekterm) of vertel waar de afbeelding over gaat.

Hetzelfde geldt voor de alt tekst. Vul de alt tekst altijd in. Deze tekst wordt namelijk getoond als de afbeelding niet wordt geladen.

Meta titel

De Metal titel is de titel van de pagina die je terugziet in de zoekresultaten van Google.

Het doel van de Meta titel is dat je gebruikers wilt overhalen om op jouw pagina te klikken. Zorg er dus voor dat de meta titel uitnodigend en prikkelend is en daarnaast opvalt en uniek is.

Meta omschrijving

In principe moet de meta titel zo scherp zijn, dat mensen er direct op willen klikken. Maar het komt voor dat mensen toch liever wat extra informatie willen en daar komt de meta omschrijving om de hoek kijken.

Hier gelden dezelfde regels als voor de meta titel; verwerk je belangrijkste zoekwoord en zorg ervoor dat de omschrijving overeenkomt met de content op de pagina.

Actie (knoppen)

Als een bezoeker via jouw pagina op Google terecht komt en de pagina verlaat zonder ergens op geklikt te hebben, dan wordt dit bounce genoemd.

Het is niet per se slecht om een hoog bouncepercentage te hebben; het is geheel afhankelijk van de intentie van de bezoeker.

Semantiek

Google kijkt niet alleen naar het zoekwoord dat je gebruikt, maar ook naar andere elementen binnen de tekst. Dit wordt semantiek genoemd.

Kort uitgelegd betekent dit dat Google kijkt naar entiteiten. Met Semantic Search slaat Google alle eigenschappen en omschrijvingen van een woord op als entiteit. Woorden krijgen dus echt een betekenis.

Het is daarom belangrijk om niet alleen te vertellen dat je bijvoorbeeld een dieetcoach bent, maar vertel ook waarom je deze dienst uitvoert, hoe lang je het al doet, wat het oplevert, etc. Door veel over het onderwerp te praten geef je de pagina en het bijbehorende zoekwoord meer body.

Tekst

Zorg dat je tekst goed leesbaar is en de juiste zoekwoorden bevat.