Wat is een permalink en waarom is het belangrijk?

Een permalink is een link die permanent is en niet meer zal veranderen. Een permalink is belangrijk voor een website, omdat ze het voor bezoekers mogelijk maken om gemakkelijk specifieke inhoud te vinden en te delen.

Een permalink zorgt er bijvoorbeeld voor dat een link blijft werken, ook als je de titel van een geschreven blogpost op een later moment wilt wijzigen.

Daarnaast zorgt een permalink er ook voor dat zoekmachines een bijbehorende website pagina gemakkelijk kunnen indexeren. Maak je gebruik van permalinks, dan kunnen zoekmachines beter bepalen waar je blogs en pagina’s over gaan.

Wat is het verschil tussen een permalink en een dynamische link?

Een permalink is permanent en verandert niet. Dynamische links worden gegenereerd en veranderen afhankelijk van de gebruikte parameters.

Een dynamische link kan bijvoorbeeld bestaan uit query strings en variabelen die aangeven welke gegevens er op een bepaalde pagina moeten worden weergegeven.

Dit wordt bijvoorbeeld vaak gebruikt bij webshops, waarbij klanten moeten kunnen filteren op verschillende kenmerken, zoals maat, prijs en kleur.

Voorbeeld van een permalink versus een dynamische link

Als voorbeeld geven we een dynamische link op de categoriepagina van de HEMA. Deze link is tot stand gekomen door een aantal filters toe te passen, zoals kleur en maat. De link ziet er als volgt uit:

  • https://www.hema.nl/dames/lingerie/hemd/dameshemd-19666999.html?dwvar_19666999_VDAcolor=wit&dwvar_19666999_VDAsize=M

De permalink is in dit voorbeeld:

  • https://www.hema.nl/dames/lingerie/hemd/dameshemd-19666999.html

Zoals je kunt zien kunnen er een ontelbaar aantal dynamische links worden gegenereerd, afhankelijk van de verschillende filters, zoals prijs, kleur en maat. Deze links tonen dus alleen de relevante producten en zijn minder geschikt voor SEO doeleinden.

Omdat je zoveel verschillende filters toe kunt passen, kan er een ontelbaar aantal links gecreëerd worden, wat resulteert in duplicate content.

Waarom is een permalink belangrijk voor SEO?

Om het voor Google zo makkelijk mogelijk te maken om je website te indexeren, is het belangrijk dat je de linkstructuur van je website op orde hebt. Een robot van Google gaat namelijk langs al je links bij het indexeren van je website.

De permalink is dus een belangrijke plek voor Google; het is dé plek om aan zoekmachines aan te geven waar je tekst over gaat. Heb je goed zoekwoorden onderzoek gedaan? Dan zet je jouw belangrijkste zoekwoord aan het begin van de link of maak je van het zoekwoord jouw permalink.

Wanneer Google op jouw pagina komt, zullen robots bepalen waar deze pagina over gaat. Door de zoekwoorden op de juiste plaats in de tekst te zetten, maak je het voor Google een stuk makkelijker om dit te bepalen.

Dit is een samenspel van factoren, zoals het gebruiken van zoekwoorden in headers, alt teksten en de permalink. Gebruik je belangrijkste zoekwoord altijd als permalink.


Tips om je permalinks op de juiste manier te optimaliseren

Zoekmachines kijken onder andere naar je permalinks om te kunnen bepalen waar een pagina of blog over gaat. Permalinks zijn dus heel erg belangrijk voor SEO.

Om je permalinks optimaal te optimaliseren voor zoekmachines kun je onderstaande tips opvolgen.

Tip 1 | Kies voor een titel gebaseerde permalink structuur

Als het aankomt op SEO kun je het beste kiezen voor een permalink structuur op basis van de titel. Dit is de eenvoudigste structuur en vertelt daarnaast het meest over een pagina.

Tip 2 | Houd de permalink kort en krachtig

Een korte en duidelijke permalink is gemakkelijker te herkennen voor zowel lezers als zoekmachines. Maak je gebruik van een lange permalink, dan kan dit een negatief effect hebben op je ranking.

Zorg er dus voor dat je permalink kort en krachtig is, maar wel de inhoud van je pagina goed weergeeft.

Tip 3 | Verander een permalink alleen als het echt nodig is

Verander je de permalink van een pagina? Dan kan dit negatieve gevolgen hebben voor de ranking van die pagina. Het kan namelijk voorkomen dat zoekmachines nog een oude URL hebben staan in hun index.

Als je dan als bezoeker op deze link klikt, dan krijg je een foutmelding.

Wil je toch de permalink veranderen? Stel dan een 301 redirect in; bezoekers worden dan automatisch doorgestuurd naar de nieuwe URL.

Werk vanaf het begin aan een goede structuur

Zoals je hebt kunnen lezen in dit blog is de permalink een belangrijk onderdeel van je SEO strategie. Het is één van de manieren om aan Google aan te geven waar je pagina over gaat. Des te consistenter de signalen op een pagina zijn richting een bepaald onderwerp, des te beter.

Het is aan te raden om dit vanaf het begin goed te doen, omdat het heel veel werk is om permalinks met terugwerkende kracht goed in te richten. Dit heeft te maken met het plaatsen van interne links op een website. Verander je de permalink van deze interne link, dan is de link leeg en krijgt je bezoeker een 404 error. Dit wil je natuurlijk niet!

Om dit recht te kunnen zetten zou je veel redirects moeten plaatsen, dit kost enorm veel tijd. Je kunt er dus maar het beste voor zorgen dat je het vanaf de start op je juiste manier doet om tijd en energie te besparen!