Wat is transactional intent of transactionele zoekintentie?
Ranken je pagina’s niet en heb je geen idee waar dit aan kan liggen? De oorzaak van het niet scoren van je pagina’s zou weleens de zoekintentie kunnen zijn. Door het juiste zoekwoord intentie te gebruiken kun je goed inspelen op de vraag van jouw websitebezoeker.
Want want wil deze bezoeker precies; wil hij of zij een tv kopen of weten wat de beste tv is?
In dit blog vertellen we je meer over zoekintentie en gaan we dieper in op de transactionele zoekintentie, ook wel transactional intent genoemd.
Wat is zoekintentie en waarom is het belangrijk?
Je zou zoekintentie kunnen beschrijven als het grote ‘waarom’ van de zoekopdracht.
Als jij begrijpt waarom een zoekopdracht wordt ingetypt op Google, dan weet je ook welke content hieraan gekoppeld moet worden. Als deze content optimaal aansluit, hoeft jouw klant niet verder te zoeken. Content die het beste aansluit bij de zoekintentie, wordt door Google hoger in het zoekresultaat geplaatst.
Je kunt zo goed zijn in het toepassen van SEO trucjes, maar je zou eigenlijk moeten beginnen bij de basis: Wat is de zoekintentie van mijn lezer? Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn content goed aansluit bij die zoekintentie?
Een paar voorbeelden van zoekintentie
Ben jij op zoek naar handschoenen? Dan zal Google allereerst webshops laten zien die handschoenen verkopen.
Wil jij weten wat de hoofdstad van Tasmanië is, dan zal Google als eerste de wikipedia pagina van Tasmanië laten zien.
Ben je op zoek naar een glazenwasser in Amsterdam, dan toont Google je een overzicht van Google Maps en glazenwassers bij jou in de buurt.
Google weet precies wat we zoeken op internet en wat onze zoekintentie is.
Er zijn vier soorten zoekwoord intentie:
- Informatieve zoekintentie;
- Navigerende zoekintentie;
- Commerciële zoekintentie;
- Transactionele zoekintentie.
In dit blog gaan we dieper in op de transactionele zoekintentie.
De transactionele zoekintentie of transactional intent
Transactionele zoekintentie wil zeggen dat er een zoekopdracht geplaatst wordt waarbij de gebruiker op zoek is naar een product of dienst om te kopen. Een transactionele zoekintentie kan bijvoorbeeld zijn ‘Samsung tv kopen’ of ‘oordruppels hond kopen’.
De transactionele zoekintentie is het hoogste niveau van koopintentie, het markeert de laatste fase van het kopersproces. In de informatiefase zoeken gebruikers nog naar oplossingen voor hun problemen, maar zodra ze deze oplossing gevonden hebben gaan ze over naar de transactionele fase.
Je kunt het naderen van de transactionele fase herkennen aan het gebruik van specifieke long-tail-zoekwoorden. Er wordt gebruik gemaakt van zoekwoorden met een hoge intentie, zoals ‘afspraak plannen’, ‘reserveren’, ‘prijzen’, ‘kopen’, etc.
Ook wordt er bij transactionele zoekintentie gebruik gemaakt van specifieke zoekwoorden als het merk, model en type. Dit duidt op de bereidheid om te kopen. De zoekresultaten van Google weerspiegelen dit en de meeste links zullen dan ook naar aankoop pagina's leiden.
Hoe kun je optimaliseren voor transactionele zoekintentie?
Bij de transactionele zoekintentie gaat het om het vinden van een plaats waar een product gekocht kan worden. De gebruiker heeft dus al besloten wat hij wil.
Het is nu aan jou de taak om het aankoopproces te vergemakkelijken. Om je pagina’s te optimaliseren voor transactionele zoekintentie kun je het volgende doen:
- Ontwerp gebruiksvriendelijke pagina's die afleiding minimaliseren. Je wilt niet dat gebruikers naar andere sites afdwalen;
- Maak je call-to-actions (CTA’s) helder en duidelijk. Ze moeten zichtbaar en strategisch geplaatst zijn om de aankoop gemakkelijk te maken. Geef duidelijk aan wat er gebeurt als een koper op de CTA klikt;
- Gebruik duidelijke taal; het is je doel om effectief te communiceren, niet om indruk te maken;
- Gebruik A/B-testen om de meest effectieve transactie pagina's te bepalen. Test en behoud voortdurend de versies die het beste presteren;
- Maak overtuigende, doelgerichte teksten. Als je nog niet bekend bent met copywriting, gebruik dan A/B-testen om je vaardigheden te verfijnen;
- Gebruik de juiste visuele inhoud om de gebruikerservaring te verbeteren zonder de gebruiker te overweldigen;
- Hou je inhoud gefocust en kort. Vergeet niet dat het doel is om de verkoop te vergemakkelijken, omdat gebruikers al weten wat ze willen.
Er zijn maar een aantal pagina’s op je website die zich richten op transactionele zoekintentie. Dit zijn bijvoorbeeld:
- Verkooppagina's: op deze pagina’s kun je elementen opnemen als referenties, garanties, casestudy's en veelgestelde vragen. Zorg ervoor dat deze pagina’s eenvoudig, duidelijk en mobielvriendelijk zijn;
- Productpagina's: geef essentiële details zoals prijzen, verzendinformatie, klantrecensies, productspecificaties en aantrekkelijke beelden;
- Aanmeldingsformulieren: deze moeten eenvoudig, transparant en mobielvriendelijk zijn;
- Gratis advies pagina's: voorzien van referenties, duidelijke CTA’s en boeiende beelden;
- Pagina's voor afspraak instellingen: behoud eenvoud en efficiëntie. Inclusief planning tools en duidelijke CTA’s;
- Prijspagina's: gebruik duidelijke taal, voeg veelgestelde vragen, referenties en directe CTA's toe.
Tot slot
Heb je een pagina die aansluit bij transactionele zoekopdrachten, dan is het belangrijk dat deze pagina duidelijk de producten of diensten bevat die je aanbiedt.
Gebruik taal die actiegericht is en maak gebruik van duidelijke Call To Actions om gebruikers aan te moedigen het product of de dienst te kopen. Maak het voor de bezoeker zo gemakkelijk mogelijk om tot aankoop over te gaan.