Zoekvolume: wat is het en waarom is het belangrijk?

Heb jij je weleens afgevraagd hoe mensen online zoeken naar bepaalde woorden of zinnen? Dit wordt zoekvolume genoemd.

Zoekvolume verwijst naar het aantal keer dat een specifiek zoekwoord of een specifieke zin in een zoekmachine wordt ingevoerd. Zo kun je dus achterhalen hoe vaak mensen zoeken naar een bepaald woord of onderwerp.

Voor website eigenaren is dit van groot belang; het geeft je namelijk inzicht in hoe populair bepaalde zoekwoorden zijn en wat de potentiële vraag van het publiek is.

In dit blog kun je alles lezen over zoekvolume, waarom het belangrijk is voor SEO en welke tools je kunt gebruiken om het zoekvolume te achterhalen.

Wat is de betekenis van zoekvolume?

Voor SEO specialisten en marketeers is het zoekvolume een belangrijk meetinstrument. Het geeft namelijk inzicht in welke zoekwoorden belangrijk zijn om in website content te verwerken.

Als voorbeeld nemen we iemand die een website heeft over gezond eten. Stel je voor dat er maandelijks duizenden mensen zoeken op ‘gezonde gerechten’, dan is het heel slim om een pagina aan te maken waarin je dit zoekwoord gebruikt. Het helpt je namelijk om hoger in de zoekresultaten terecht te komen.

Kom je erachter dat er maandelijks gemiddeld maar tien mensen zoeken op ‘gezond recept met tofu’, dan hoef je niet de energie te steken in het aanmaken van een pagina met dit zoekwoord.

Wat is een zoekwoorden onderzoek?

Het proces van het vinden en analyseren van zoekwoorden die mensen invoeren in zoekmachines wordt zoekwoordenonderzoek genoemd. Dit wordt over het algemeen gedaan met het doel om dit in te zetten voor SEO doeleinden.

Door een gedegen zoekwoorden onderzoek te doen krijg je een uitgebreid overzicht van zoekwoorden die door jouw doelgroep gebruikt worden. Deze zoekwoorden of termen zijn dan ook belangrijk om te verwerken op jouw website.

In het zoekwoord onderzoek draait het om de volgende vragen:

  • Waar zijn mensen naar op zoek?
  • Hoeveel mensen zijn ernaar op zoek?
  • Hoe willen zij die informatie het liefst zien?

Waarom is zoekwoord onderzoek belangrijk?

Zoekwoorden zijn de basis van SEO. Als jij woorden gebruikt waar niemand naar zoekt op Google, dan komt er niemand op je website terecht. Met zoekwoordonderzoek voorkom je dat je kostbare tijd verspilt door verkeerde zoekwoorden te gebruiken.


Waarom is het zoekvolume belangrijk voor SEO?

Zoekvolume is erg belangrijk voor een goede SEO strategie. Als je op de hoogte bent van het zoekvolume van een bepaald onderwerp, dan ben je in staat om je content te optimaliseren, zodat je meer bezoekers krijgt op deze betreffende pagina’s.

We nemen als voorbeeld een bakker die de heerlijkste kersenvlaaien bakt. Het recept van deze kersenvlaai wil de bakker graag delen met de rest van de wereld. Hij schrijft een blogpost met daarin het recept van de kersenvlaai, maar twijfelt over de titel van het blog.

Zal hij kiezen voor ‘Heerlijk kersenvlaai recept’ of ‘Het beste recept voor kersenvlaai’?

Als de bakker weet dat duizenden mensen maandelijks zoeken op ‘Het beste recept voor kersenvlaai’ en dat er maar tien mensen zoeken op ‘Heerlijk kersenvlaai recept’, dan is de keuze snel gemaakt. De bakker gebruikt het zoekwoord met het meeste volume is zijn titel, in de URL en in de tekst van de pagina en zorgt er zo voor dat heel veel mensen zijn heerlijke recept ontdekken.

Welke tools kun je gebruiken voor zoekvolume?

Er zijn diverse tools die je kunt gebruiken om het zoekvolume van bepaalde woorden of onderwerpen te bepalen. We bespreken de belangrijkste.

1. Google Keyword Planner

Google Keyword Planner is een gratis tool van Google. Deze tool biedt uitgebreide informatie over zoekwoorden, zoals zoekvolumes, voorgestelde zoekwoorden en de concurrentie.

Om gebruik te kunnen maken van Google Keyword Planner moet je een Google Ads account aanmaken. Een nadeel van deze tool is dat de schatting van het zoekvolume vrij grof is.

2. SEMrush

SEMrush is een uitgebreide SEO tool die zoekvolume gegevens biedt, evenals informatie over concurrenten, backlinks en nog veel meer.

3. Ahrefs

Een andere krachtige SEO tool is Ahrefs. Deze tool toont niet alleen zoekvolumes, maar geeft ook de moeilijkheidsgraad aan van het rangschikken van bepaalde zoekwoorden.

Je kunt Ahrefs gratis gebruiken, je hoeft geen gegevens achter te laten of een account aan te maken.

4. Moz Keyword Explorer

Met Moz Keyword Explorer kun je zoekwoord gegevens analyseren, zoals het zoekvolume en keyword difficulty. Moz geeft ook de geschatte CTR aan op organisch verkeer.

5. Glorypublisher

Glorypublisher is meer dan alleen een linkbuilding platform en biedt ook een gratis zoekwoordonderzoek tool aan.

Kijk vanaf nu altijd naar de zoekvolume

In dit blog heb je kunnen lezen hoe belangrijk zoekvolume is als je een gedegen SEO strategie op wilt zetten. Wanneer je weet wat het zoekvolume is van belangrijke zoekwoorden in jouw branche, dan kun je jouw content hierop aanpassen, zodat meer bezoekers jouw website kunnen vinden.

De volgende keer dat je een website pagina of een blogpost schrijft, vergeet dan niet om te kijken naar het zoekvolume!