Wat is navigational intent of lokale zoekintentie?
Als je jouw content goed op orde hebt, dan is de kans groot dat je veel potentiële klanten naar jouw website trekt. Een essentieel onderdeel van je SEO strategie is de zoekintentie.
In dit blog vertellen we je wat zoekintentie precies is en gaan we dieper in op de lokale zoekintentie, ook wel navigational intent genoemd.
Wat is zoekintentie?
Het doel waarmee iemand een zoekwoord intypt wordt zoekintentie genoemd. Waarom typt iemand een bepaald woord in? Is diegene op zoek naar een product om te kopen, wil iemand informatie over een bepaalde dienst of bepaalde producten of diensten vergelijken?
Als je hoger wilt ranken in Google is het dus belangrijk dat je jouw doelgroep goed begrijpt en dat je jouw content hierop aanpast. Er zijn vier verschillende zoekintenties:
- Informatieve zoekintentie;
- Commerciële zoekintentie;
- Transactionele zoekintentie;
- Lokale zoekintentie.
In dit blog gaan we dieper in op lokale zoekintentie of navigational intent.
Waarom is zoekintentie belangrijk?
Als je jouw content afstemt op de zoekintentie, dan geef je sturing aan je teksten. Een informatief blog over een bepaald product wordt met een andere zoekintentie gevonden dan een landingspagina waarop je datzelfde product aanbiedt om te kopen. De invulling en opbouw van deze twee teksten zullen daarom van elkaar verschillen.
Is een klant op zoek naar informatie over een bepaald product of een bepaalde dienst, dan zit deze nog vrij vroeg in de klantreis of customer journey. Deze klant zit niet te wachten op CTA’s met ‘koop nu’.
Aan de andere klant wil een klant die klaar is om te kopen niet op een pagina terecht komen die volstaat met informatie over dit product. Deze klant wil gelijk die ‘koop nu’ button vinden, zonder al teveel te hoeven scrollen.
Voordat je begint met het schrijven van je tekst is het dus belangrijk om te bepalen wat de zoekintentie is van je doelgroep. De inhoud en opbouw kun je dan vervolgens afstemmen op de verwachting van je doelgroep.
Navigerende of lokale zoekintentie
Klanten die lokaal of navigerend zoeken weten al wat ze willen kopen en willen nu verschillende lokale opties vergelijken. Jouw content dient in deze fase nog steeds informatief te zijn, maar het is wel belangrijk dat je naar boven komt als lokale optie.
De tekst die je schrijft heeft dus een informatieve inslag, maar je noemt in de tekst wel de locatie van jouw bedrijf of waar ze het product kunnen aanschaffen.
Voor wat voor bedrijven is de lokale zoekintentie belangrijk?
Lokale zoekintentie is belangrijk voor bedrijven die meerdere locaties hebben of een lokale focus hebben. Bijna iedere organisatie kan wel profiteren van lokale SEO, zelfs als ze een landelijke focus hebben. Ook voor kleine ondernemers is de lokale zoekintentie erg interessant.
Lokale SEO richt zich op het verbeteren van de vindbaarheid in de lokale zoekresultaten. Omdat de zoekresultaten van Google sterk gelokaliseerd en gepersonaliseerd zijn, zullen de resultaten verschillen op basis van je locatie en zoekgeschiedenis.
Als jij vanuit Alkmaar zoekt naar een ‘kapper in de buurt’, dan zul je andere zoekresultaten krijgen dan wanneer je zoekt vanuit Groningen.
Wat zijn lokale zoektermen?
Lokale zoektermen zijn zoektermen met een lokale zoekintentie. Een gebruiker is dus op zoek naar een bepaalde locatie, een product of service in de buurt.
Voorbeelden van lokale zoektermen zijn bijvoorbeeld ''kapper'', ''kapper Alkmaar'', ''oogmeting'' of ''lenzen kopen''.
Lokale zoektermen kunnen een locatie bevatten. In dat geval is een gebruiker letterlijk op zoek naar een dienst of product in een bepaalde regio of stad. Dit hoeft echter niet altijd het geval te zijn.
Google kan op basis van de zoekintentie heel goed inschatten of iemand op zoek is naar een product of dienst in de buurt. Als een gebruiker woonachtig is in Alkmaar en op Google ‘kapper’ intypt, zal Google allereerst zoekresultaten weergeven op basis van de locatie van de gebruiker, in dit geval kappers in Alkmaar.
Is een gebruiker op zoek naar een kinky kapper in Amsterdam, dan zal de gebruiker (ook al woont deze in Alkmaar) intypen ‘kinky kapper Amsterdam’.
Om de juiste lokale zoektermen te gebruiken zul je jouw doelgroep dus heel goed moeten kennen en weten hoe deze zoekt op internet.
Verschillende soorten lokale zoektermen
Lokale zoektermen kunnen zich binnen en buiten een specifiek servicegebied bevinden. Als iemand buiten het servicegebied zoekt, dan zal de gebruiker de zoekterm + locatie intypen. Iemand zoekt bijvoorbeeld naar een kinky kapper in Amsterdam. De zoekterm wordt dan ‘kinky kapper Amsterdam’.
Binnen een bepaald servicegebied zal een gebruiker zoeken naar een locatie in de buurt. Iemand zoekt bijvoorbeeld vanuit Alkmaar naar een kapper. Een voorbeeld van een zoekterm zou dan kunnen zijn ‘kapper’ of ‘kapper in de buurt.’
Waarom is lokale SEO belangrijk?
Mensen zoeken steeds vaker lokaal. Het aantal zoekopdrachten voor lokale zoekresultaten zal dus alleen maar stijgen. Ook het feit dat bijna iedereen tegenwoordig een smartphone heeft en gebruik maakt van navigatie apps, zoals Google Maps, zorgt ervoor dat er steeds vaker lokaal gezocht wordt.
Het is dus een gemiste kans als je geen gebruik maakt van de lokale zoekintentie van jouw doelgroep.