
Zo kun je (super simpel) starten met een podcast
Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: podcasten klinkt voor veel mensen spannender dan het is.
Want als je aan podcasten denkt en overweegt om daar iets mee te doen, dan denk je misschien meteen aan dure microfoons, ingewikkelde software en een perfecte radiostem en je hebt het gevoel dat podcasten veel tijd kost.
Maar dat hoeft dus allemaal niet. Sterker nog, je kunt vandaag nog beginnen zonder dat je er heel veel moeite voor hoeft te doen.
In deze blog neem ik je stap voor stap mee in hoe je simpel kunt starten met podcasten en ik wil je duidelijk maken dat het echt makkelijker is dan je denkt.
Waarom moet je podcasten?
Voordat ik je laat zien hoe je begint, eerst even dit: waarom zou je überhaupt een podcast willen starten?
Heel simpel, omdat het één van de meest persoonlijke en toegankelijke vormen van content is.
Je hoeft niet te schrijven, camera's aan te zetten, jezelf te filmen en veel moeite te doen om je kennis te delen. Je hoeft alleen maar te praten en geloof me, praten gaat voor veel mensen een stuk makkelijker dan schrijven.
Daarnaast is een podcast een manier waarop mensen je het beste leren kennen. Het is heel persoonlijk, omdat ze je stem horen en een goed idee en een goed gevoel krijgen bij wie jij bent als ondernemer.
- Ik heb ook een blog geschreven met de vraag of je met podcasten per se een gesprekspartner moet hebben.
Maar ik weet niet waar ik het over moet hebben…
Dit is misschien wel de meest gestelde vraag als het gaat om starten met een podcast. En het is ook meteen de makkelijkste vraag om te beantwoorden.
Want jij weet allang waar je het over kunt hebben.
Denk maar eens aan de vragen die jouw klanten vaak stellen. Aan de gesprekken die je voert tijdens je werk of de inzichten die je met andere mensen deelt. Je hebt simpelweg een visie, een kijk op je vak en je hebt ervaringen en dat kun je allemaal vertalen in content voor een goede podcast.
Content maken zonder gedoe?
Wil jij ook consistent online zichtbaar zijn, maar heb je geen zin (of tijd) om zelf te schrijven?
Ik help ondernemers met blogs, nieuwsbrieven en social media posts, allemaal op basis van één podcast of spraakmemo.
Je hoeft alleen maar te praten, ik regel de rest.
Hoe begin je een podcast?
Je hebt besloten dat je wil starten. Top.
Dan gaan we nu gewoon stap voor stap door hoe dat eruit kan zien.
Stap 1: Begin met praten (ja, echt)
Dit is meteen de belangrijkste stap: spreek jezelf gewoon een keer in en ga het oefenen. Het is een kwestie van je telefoon pakken, de dictafoon app opzoeken en te beginnen met praten.
Dat hoeft niet perfect. Je hoeft niet in één keer een hele aflevering op te nemen. Het gaat erom dat je voelt hoe het is om je verhaal uit te spreken en het te oefenen.
En het mooie is, misschien is dat eerste audiobestand straks wel gewoon je eerste aflevering.
Stap 2: Kies een onderwerp waar je makkelijk over praat
Probeer niet meteen iets groots of ingewikkelds te maken van je eerste podcast. Begin gewoon met onderwerpen die voor jou logisch aanvoelen. Onderwerpen waar je vaak iets over vertelt.
Dat zorgt ervoor dat je ontspannen kunt praten en dat vinden je toekomstige luisteraars alleen maar prettig natuurlijk.
Stap 3: Houd het kort
Je hoeft geen aflevering van een uur te maken. Zeker niet in het begin.
Begin met een aflevering van 5 tot 15 minuten. Dat is overzichtelijk voor jezelf.
Korte afleveringen worden vaak sneller beluisterd en je kunt makkelijker regelmatig iets opnemen. Liever elke week een podcast van 10 minuten, dan één keer in de maand een podcast van 60 minuten.
Stap 4: Gebruik je telefoon of een simpele microfoon
Je hoeft hoes geen dure apparatuur te kopen om te beginnen.
Je kunt gewoon je telefoon gebruiken. De dictafoon-app op je telefoon werkt prima voor je eerste podcasts.
En als je het iets professioneler wil aanpakken, dan kun je een simpele USB-microfoon kopen. Dat is een investering van hooguit 40 à 60 euro.
Stap 5: Neem je podcast op in een rustige omgeving
Het is wel belangrijk om rekening te houden met je omgeving. Voor de luisteraars is een lawaaierige podcast niet fijn. Neem je podcast op in een ruimte zonder blaffende honden, drukke kinderen of galmende muren.
Galmende muren kun je verhelpen door een kleed op de grond te leggen of de deur dicht te doen. Dat kan de geluidskwaliteit behoorlijk verbeteren.
Tegelijkertijd wil ik hiermee zeggen dat je geen studio nodig hebt. Je kunt gewoon thuis een podcast opnemen. In de toekomst kun je nadenken over het professionaliseren van je podcast, maar dat is nu niet van belang.
Stap 6: Gebruik een simpele montagetool (of niet)
Als je iets wilt knippen of een stukje eruit wil halen, kun je gebruik maken van gratis tools zoals:
- Audacity (voor laptop/pc)
- Garageband (voor Mac)
- Alitu (betaald, maar erggebruiksvriendelijk)
Staar je alleen niet dood op het monteren van je podcast. Voor je eerste podcasts hoef je niet per se te monteren. Om te beginnen met podcasten kun je gewoon je podcast inspreken en het online gooien (met enige vorm van nuance).
Stap 7: Publiceer je podcast
Er zijn verschillende platformen waarop je je podcast kunt zetten, bijvoorbeeld:
- Spotify
- Apple Podcasts
- Google Podcasts
Via tools als Springcast, Anchor (nu Spotify for Podcasters), Buzzsprout of Podbean kun je je podcast automatisch doorplaatsen op al die kanalen.
Veel van die tools hebben een gratis instapversie. Je hoeft dus niet direct een abonnement af te sluiten.
Stap 8: Deel je podcast (en hergebruik je podcast)
Zodra je podcast online staat, begint het leuk te worden. Eigenlijk is het zonde dat we een podcast opnemen en het daar vervolgens bij laten. Je podcast raakt op die manier in de vergetelheid en dat terwijl je zoveel waarde hebt gedeeld.
De oplossing? Je kunt van 1 podcast extra content maken, zoals:
- Een blog.
- Een nieuwsbrief.
- Social media posts.
- Snippets voor Instagram en LinkedIn.
- Een carrouselpost met de belangrijkste inzichten.
Je hergebruikt je podcast. En dat allemaal vanuit de podcast die jij zonder poespas hebt ingesproken.
Heb je hulp nodig?
Misschien wil je gewoon alleen maar praten, en wil je de rest uitbesteden. Want ook al bespaart het je tijd, het kost tegelijkertijd nog steeds veel tijd.
Dat is precies waar ik ondernemers mee help.
Jouw podcast omzetten naar tekst voor je marketing
Ik help ondernemers om podcasts (of spraakmemo's) om te zetten in SEO-blogs, social media berichten (+snippets) en meer. Jij spreekt je verhaal in en ik doe de rest.
Wil je weten hoe dat werkt? Of wil je direct een gratis online kennismakingsgesprek inplannen?