Op deze manier kun je met een podcast vindbaar worden in Google
SEO tips
Jelrik Stevens
SEO tips
03/26/2025
4 min

Op deze manier kun je met een podcast vindbaar worden in Google

03/26/2025
4 min

Misschien heb je wel eens gehoord dat een podcast je zichtbaarheid kan vergroten. Maar als je dan denkt aan SEO, dus aan gevonden worden in Google, dan zie je misschien niet meteen de link.

Een podcast is simpelweg een audiobestand en Google leest deze bestanden niet, toch?

Dat klopt. Maar toch kun je het slim gebruiken en ervoor zorgen dat Google het alsnog kan lezen. Je kunt van je podcast namelijk een transcript maken.

In dit blog leg ik je uit waarom het laten transcriberen van je podcast niet alleen handig is voor jezelf, maar ook slim is voor je vindbaarheid. En hoe je daar op een hele simpele manier veel meer uit kunt halen.

Eerst even terug naar de basis: wat is een transcriptie eigenlijk?

Een transcriptie is simpel gezegd de uitgeschreven tekst van je podcast. Alles wat jij in je aflevering zegt, wordt door een tool omgezet naar tekst. Tegenwoordig komt AI daarbij kijken, maar daar kom ik zo op terug.

Met een transcript krijg je letterlijk zwart-op-wit wat jij in je podcast hebt verteld en dat geeft je ineens een hele hoop nieuwe mogelijkheden als we praten over SEO.


Je podcast omzetten in een blog

Content maken zonder gedoe?

Wil jij ook consistent online zichtbaar zijn, maar heb je geen zin (of tijd) om zelf te schrijven?

Ik help ondernemers met blogs, nieuwsbrieven en social media posts, allemaal op basis van één podcast of spraakmemo.

Je hoeft alleen maar te pratenik regel de rest.

Ontdek hoe het werkt >


Waarom transcripties belangrijk zijn voor SEO

Een podcast is natuurlijk super waardevol. Je kunt al pratend je eigen visie met de buitenwereld delen. Het enige nadeel van een podcast is dat je met een podcast niet door Google gevonden kan worden.

Tenminste, door de omschrijving en de titel kun je een podcast optimaliseren en kan je podcast gevonden worden in de zoekmachines, maar je podcast wordt dan niet gevonden op basis van wat je in de podcast allemaal vertelt.

Echter, als je je podcast laat transcriberen, dan liggen er op het gebied van SEO en gevonden worden in de zoekmachines ineens heel veel kansen. Google kan een tekst namelijk lezen en op je op basis van de tekst een positie geven in de zoekmachine.

En dat betekent:

  • Meer kans op vindbaarheid in zoekmachines
  • Meer content op je website die geïndexeerd kan worden.
  • Meer relevante zoekwoorden
  • Meer bezoekers op je website die via Google binnenkomen

En dat allemaal omdat je letterlijk je eigen woorden als tekst beschikbaar maakt.

Is een kale transcriptie genoeg?

Nee, met een kale transcriptie ga je het niet halen. Die zijn vaak lang, rommelig en moeilijk te lezen. Je praat heel anders dan je schrijft en daardoor heb je in een transcript veel herhalingen, uh's en zinnen die halverwege stoppen.

De transcriptie is daarom de basis en van het transcript kun je vervolgens een goede leesbare tekst maken die je kunt gebruiken voor een blog, voor je nieuwsbrief, voor je social media of voor iets anders in je marketing.

En dat is precies waar ik je mee kan helpen.

Van podcast naar SEO-blog: zo werkt dat

Ik werk vanuit je podcast als basis. Dus, jij spreekt je podcast in en deelt je verhaal zoals je dat ook tegen je buurman of je collega zou vertellen.

Vervolgens stuur je het audiobestand op en dan:

  • Transcribeer ik je podcast met behulp van AI.
  • Herschrijf ik het transcript tot een goed geschreven blog.
  • Zorg ik ervoor dat je blog aan de voorwaarden van SEO voldoet.
  • Plaats ik je blog op je website en optimaliseer ik het voor Google.
  • Koppel ik je podcast aan je blog zodat we je blog rijker maken.

En zo bouwen we op basis van je podcast aan een doorlopende contentmachine. En het mooie is dat je dus het maximale uit je podcast haalt.

Op deze manier kun je met een podcast vindbaar worden in Google

Wat levert het je op?

Dit zijn de resultaten die ik zie bij ondernemers die met mij hebben samengewerkt:

  • Ze worden vaker gevonden op Google, zonder dat ze daar zelf iets extra's voor hebben hoeven doen.
  • Bezoekers blijven langer op de website, omdat ze je verhaal kunnen luisteren én lezen.
  • Ze bouwen structureel aan online zichtbaarheid.

Het is al super goed dat je wil gaan podcasten of dit al consistent doet. Daarmee maak je grote stappen in je content marketing.

Maar je laat kansen liggen als je je podcast opneemt, het publiceert en er daarna niks meer mee doet.

Je wil niet schrijven, maar je wil wel gevonden worden

Ja, dat is niet de allerbeste combinatie. Google is namelijk tekstueel ingesteld en er moet hoe dan ook geschreven worden als je gevonden wil worden.

Dat is een probleem als je niet wil schrijven, het niet leuk vindt om te schrijven, je van jezelf vindt dat je niet kan schrijven of er een hekel aan hebt om uren naar je laptopscherm te staren.

Maar wat nou als je alleen maar hoeft te praten? Dat je gewoon al pratend je kennis, je visie en de problemen van je klanten kan bespreken?

Dan kan ik je vervolgens helpen om alles om te zetten in een tekst, zodat we het kunnen gebruiken voor je blogs, maar ook voor je nieuwsbrieven, social media en LinkedIn.

Je hoeft niet te typen, niet urenlang op je kont te zitten achter je laptop, niet na te denken over SEO-structuren en een mooie opbouw van je blog, maar je kunt gewoon lekker praten over het vak waar je zo blij van wordt.

Daar komt bij dat je altijd blogs in je eigen tone of voice en altijd op basis van je eigen visie krijgt, omdat je zelf een podcast aanlevert met je eigen input.

Je woorden verdienen meer bereik

Een podcast is heel waardevol. Het nadeel is alleen dat niet iedereen luistert. Net als dat ook niet iedereen een blog leest. En daarom is het een mooie win-win situatie, omdat je iedereen op deze manier bereikt.

Als je je afvraagt of je met je podcast ook een rol van betekenis kan hebben in Google en op het gebied van SEO, dan is het antwoord dus: ja, je kunt ook met je podcast waarde creëren voor de zoekmachines.

Wil je weten hoe dat werkt? Of wil je direct een gratis online kennismakingsgesprek inplannen?

Ontdek hoe het werkt >> Plan gratis kennismaking

Reacties
Categorieën