
Hoe je met 1 podcast je hele marketingmachine in beweging zet
Marketing is voor veel ondernemers een taak die ze er niet graag bij doen. Want naast het bloggen, social media, nieuwsbrieven, LinkedIn en podcasten, moet je ook nog gewoon je werk doen. Hoe graag je ook consistent zichtbaar wil zijn, je hebt simpelweg geen zin en tijd om elke dag iets nieuws te verzinnen.
En tegelijkertijd lijken er ook ondernemers te zijn die wel moeiteloos hun content lijken te maken. Ze hebben altijd wel iets te posten en lijken structureel de marketing op orde te hebben. Hoe dan?
Waarschijnlijk hergebruiken ze slim wat ze al hebben. En dat is precies waar ik het in dit blog over wil hebben.
Ik ga je uitleggen hoe je met het inspreken van een podcast minimaal vijf andere content kunt genereren.
1 podcast = minimaal 5 andere vormen van content
Denk eens na over een podcast. Je neemt een aflevering op, met een gesprekspartner of gewoon helemaal alleen, en je deelt je visie, je kennis en je verhaal. Je moet je even beseffen hoeveel waardevolle content je door het inspreken van 1 podcast hebt gecreëerd.
Helaas blijft het daar vaak bij. Je podcast staat online, je deelt het een keer op je social media en verder hoop je dat blog gevonden wordt en ernaar geluisterd wordt. Maar eigenlijk is dat heel erg zonde.
Wat als het inspreken van een podcast het begin zou zijn van een doorlopende stroom in je marketing? Met 1 podcast aflevering kun je namelijk veel doen:
- Maak er een blog van: haal de belangrijkste punten uit je podcast en zet het om in een goed blog.
- Haal teksten uit je podcast die je kunt gebruiken voor je Instagram, Facebook of TikTok.
- Gebruik het in je nieuwsbrief: vat je podcast samen en deel het met je mailinglijst.
- Maak er een LinkedIn-post van: deel een stukje van je podcast als een kort en persoonlijk verhaal.
En dit is nog maar het begin.
Content maken zonder gedoe?
Wil jij ook consistent online zichtbaar zijn, maar heb je geen zin (of tijd) om zelf te schrijven?
Ik help ondernemers met blogs, nieuwsbrieven en social media posts, allemaal op basis van één podcast of spraakmemo.
Je hoeft alleen maar te praten, ik regel de rest.
De kracht van herhaling (en waarom je publiek dat nodig heeft)
Veel ondernemers denken dat als je soortgelijke content op meerdere platformen deelt, je dan in de herhaling valt. Maar dat is natuurlijk niet het geval.
Het is juist de kunst dat je dezelfde boodschap in verschillende vormen en op verschillende plekken vaker laat terugkomen. Dan blijft het namelijk hangen en het brengt ook structuur in je eigen marketing en het verhaal dat je wil delen.
Een goed voorbeeld? Denk eens aan succesvolle ondernemers die je volgt. Vaak vertellen ze steeds een variatie op hetzelfde verhaal. Maar toch blijft het boeiend, toch?
Hoe pak je dit slim aan (zonder dat het je extra tijd kost)?
Het enige wat je hoeft te doen, is je content niet als losse stukken te zien, maar als een geheel. En dat begint bij je podcast. Dit is hoe je het aanpakt:
- Je neemt eerst een podcastaflevering op: simpel, gewoon praten over wat je bezighoudt, of een vraag beantwoorden die klanten vaak stellen.
- Vervolgens ga je het transcriberen: je zet je audio om naar tekst (AI-tools kunnen dit razendsnel).
- Je maakt er daarna een SEO-blog van: gebruik de kernpunten en structuur van je podcast als basis voor een blog.
- Je haalt er social snippets uit: kleine teksten voor je Instagram en je LinkedIn.
- Stuur een nieuwsbrief: gebruik delen van je podcast/blog om je mailinglijst waarde te geven.
Van je podcasts content maken: ik kan je helpen
Ik weet het, het klinkt allemaal leuk en innovatief, maar het kost je nu alsnog tijd. Dat snap ik! Daarom wil ik je graag helpen.
Als ik je ga helpen, dan bespaar je tijd en hoef je geen content meer te bedenken voor al je marketingkanalen. Jij spreekt namelijk een podcast (of een spraakmemo) in en op basis van jouw input, maak ik vervolgens content, zoals een goed SEO-proof blog, die je kunt gebruik voor je hele marketing.
Jij hoeft alleen te praten, en ik regel de rest.
Waarom zou je dit doen?
Nou, om meerdere redenen eigenlijk. Je bespaart tijd en je hoeft niet steeds opnieuw iets te bedenken. Daarnaast ben je zichtbaar op meerdere kanalen zonder dat je overal apart content voor maakt.
Ook blijf je lekker consistent. Niet alleen ''wanneer je tijd hebt'', maar gewoon altijd.
And last but not least: je kunt afscheid nemen van de last-minute ''shit, wat moet ik nu posten?'' momenten 🤣
Als je slimmer en effectiever met je content wilt omgaan, dan is dit hoe je het in mijn ogen doet. En als je het gevoel hebt dat je er geen tijd voor hebt, dan kun je bij mij terecht om het uit te besteden.
Wil je weten hoe dat werkt? Of wil je direct een gratis online kennismakingsgesprek inplannen?