Van podcast naar blog: een stapsgewijze handleiding (zonder dat je hoeft te schrijven)
Bloggen
Jelrik Stevens
Bloggen
03/26/2025
6 min

Van podcast naar blog: een stapsgewijze handleiding (zonder dat je hoeft te schrijven)

03/26/2025
6 min

Herken je het volgende?

Je hebt een podcast opgenomen en in je podcast je verhaal gedeeld en vertelt waar je achter staat. Je hebt iets van jezelf laten zien en je hebt geprobeerd je visie over te brengen. Dat vind je tenslotte leuk: praten over je eigen vak.

Maar als het dan eenmaal op Spotify staat, dan vind je het eigenlijk jammer dat dat het is. Je probeert je podcast te promoten, maar eigenlijk blijft het daar ook bij. Hopelijk vinden mensen je podcast, maar met een beetje pech raakt je podcast in de vergetelheid.

Dus, wat moet je doen als je een podcast hebt ingesproken? Het uittypen? Een blog schrijven? Het gebruiken voor je website? Er een nieuwsbrief van maken?

Maar je weet dat ook dat heel veel tijd kost en dat demotiveert je misschien.

Toch kun je het op een slimme manier aanpakken en je podcast gebruiken als content voor andere marketingkanalen. Zo kun je van je podcast bijvoorbeeld een blog maken.

In dit blog neem ik je stap voor stap mee en laat ik je zien hoe je dat kan doen.

Waarom zou je van je podcast een blog maken?

Laten we daar maar gewoon mee beginnen. Want waarom zou je dit überhaupt doen?

Heel simpel: niet iedereen (inclusief Google zelf) luistert een podcast.

Sommige mensen vinden het super interessant om van je te horen, maar zijn misschien geen podcastsluisteraars. Daarnaast zoeken veel mensen in de zoekmachine als ze een vraag hebben en komen ze daardoor niet zo snel bij je podcast terecht.

Daarom wil je graag goede blogs op je website hebben.

En dan heb je Google. Google is tekstueel ingesteld en kan geen podcasts lezen. Google kan wel de titel en de omschrijving van je podcast achterhalen en je op basis daarvan een positie in de zoekmachine geven, maar Google kan niet de inhoud van je podcast indexeren.

Kortom, je moet niet alleen een audiobestand op je website hebben staan, maar ook een tekst.


Je podcast omzetten in een blog

Content maken zonder gedoe?

Wil jij ook consistent online zichtbaar zijn, maar heb je geen zin (of tijd) om zelf te schrijven?

Ik help ondernemers met blogs, nieuwsbrieven en social media posts, allemaal op basis van één podcast of spraakmemo.

Je hoeft alleen maar te pratenik regel de rest.

Ontdek hoe het werkt >


Wat heb je nodig om te beginnen?

Je hebt in de basis alleen dit nodig:

  • Een podcastaflevering (mag ook een ingesproken memo zijn).
  • Een tool om het te transcriberen (zoals Otter, Whisper, Notta of Descript).
  • En... tijd (want als je het goed wil doen, kost het hoe dan ook tijd).

En het allerbelangrijkste: een idee of een onderwerp dat je wil delen.

Stap 1: begin bij de basis

Het begint allemaal bij de basis en dat is je podcast. Het mooie van je podcast is dat je letterlijk en figuurlijk je eigen stem naar voren kan brengen. Dat vinden veel mensen fijn om te doen.

Je bent als ondernemer niet zomaar je eigen bedrijf gestart. Je hebt een verhaal te vertellen en je wil graag je klanten helpen. Door een podcast in te spreken kun je heel makkelijk je enthousiasme delen alsof je tegen je buurman of je ouders aan het praten bent.

Als je gaat beginnen met een podcast, dan raadt ik het aan om daar niet te moeilijk en te perfectionistisch over na te denken. Als je niet oppast, dan staar je je blind op de perfecte intro of het allerbeste geluid en demotiveert het je om door te gaan.

Begin gewoon met praten en uiteindelijk ga je er in de toekomst steeds beter in worden.

Stap 2: transcribeer je podcast (of laat het doen)

De volgende stap is dat je je podcast omzet naar tekst. Dat heet transcriptie.

Dat kun je heel makkelijk met AI doen. Ik gebruik daar zelf TurboScribe voor. Het voordeel van TurboScribe is dat het tot maximaal 3 transcripties helemaal gratis is.

Je uploadt simpelweg het audiobestand en je krijgt er een heel transcript voor terug.

Super simpel, maar pas wel op: een transcript is niet hetzelfde als een blog. Het transcript is namelijk letterlijk dat wat je gezegd hebt. Dus ook de zinnen die halverwege stoppen, alle 'ehms' en alle herhalingen.

Je transcriptie zet je dus niet letterlijk op je website. Het is slechts het begin van alles.

Stap 3: breng structuur aan (zonder het te netjes te maken)

Lees je transcript door en probeer de kern eruit te halen. Wat wil je je lezer vertellen? Waar begint het verhaal en waar eindigt het?

Soms helpt het om een paar steekwoorden op te schrijven:

  • Wat is het hoofdonderwerp?
  • Welke subvragen worden beantwoord?
  • Welke voorbeelden gebruik je?
  • Wat zou iemand moeten voelen of snappen na het lezen?

Daarmee leg je de basis voor je blog. Je maakt op deze manier eigenlijk een nieuw raamwerk.

Stap 4: je blog herschrijven

Vervolgens kun je op basis van je transcript je blog herschrijven. Dit klinkt makkelijker dan het is. Het kan best ingewikkeld zijn om van een transcript een goed en duidelijk blog te maken.

Ik denk dat het de kunst is dat je het transcript als richtlijn blijft gebruiken en dat je daaromheen je blog gaat schrijven. Je kunt zinnen weglaten, maar ook zinnen toevoegen.

Staar je niet blind op het transcript en voel je vrij om het blog helemaal aan te passen zoals jij dat wilt. En als het dan verschilt ten opzichte van je podcast, dan is dat helemaal niet erg.

En vind je dat heel lastig? Ook dan kun je gebruikmaken van AI! Daar vertel ik je straks meer over.

Van podcast naar blog: een stapsgewijze handleiding (zonder dat je hoeft te schrijven)

Stap 5: je blog SEO proof maken

Je hoeft geen SEO-specialist te zijn om je blog goed vindbaar te maken. Maar een paar dingen zijn handig om te weten:

Stap 6: voeg je podcast toe aan je blog

Deze stap wordt vaak vergeten, maar is best belangrijk, omdat Google van rijke blogs houd. Dat betekent dat je veel extra relevante content aan je blog toevoegt, zodat je nog meer waarde aan je blog kan geven.

Als je je podcast embed in je blog (bijvoorbeeld met een Spotify-player), dan kunnen mensen kiezen: luisteren of lezen en dat maakt je blog toegankelijk.

Bovendien is het goed voor je SEO. Google ziet dat je blog verschillende vormen van content bevat. En bezoekers blijven vaak langer hangen als er audio op een pagina staat.

Stap 7: hergebruik wat je hebt

Nu je blog er staat, begint het eigenlijk pas. Je kunt er namelijk nog veel meer mee doen.

  • Haal teksten uit je blog voor Instagram of TikTok
  • Zet je tekst om in een nieuwsbrief
  • Gebruik de tekst voor een LinkedIn post.
  • Deel je podcast-snippet met een link naar het blog

Dit noemen we ook wel content repurposing: het hergebruiken van je content. Het is niet alleen handig, het is ook nodig als je structureel zichtbaar wil blijven.

Wat als je dit allemaal niet zelf wil doen?

Wat en hoe je het ook wil gaan doen: marketing kost tijd. En al zou je de tijd hebben, dan moet je het ook nog leuk vinden of er zin in hebben.

Ik kan je helpen. Je kunt het namelijk aan mij uitbesteden. Ik zorg er dan voor dat ik van je podcast nieuwe content maak die we kunnen gebruiken voor je blog, je social media en je nieuwsbrieven.

Dat werkt zo:

  • Jij spreekt je podcast in (of spraakmemo als je niet wil podcasten)
  • Ik transcribeer de aflevering
  • Ik herschrijf het in jouw toon naar een blog
  • Ik optimaliseer het blog voor SEO
  • Ik plaats het online (inclusief podcastplayer)
  • En ik maak ook de social posts, snippets en nieuwsbrieftekst

Het grote voordeel? Je hoeft alleen maar te praten en door te praten zet je je complete marketing in beweging.

Tot slot: begin bij het begin

Voor je marketing heb je geen plan nodig van twintig pagina's en je hoeft ook geen blogschrijver te zijn.

Je hebt ook geen dure microfoons nodig en je hoeft het wiel ook niet opnieuw uit te vinden.

Het gaat er vooral om dat je jezelf gewoon laat zien en ik denk dat een podcast daar het perfecte medium voor is. Zeker als we op basis van je podcast de marketing gaan uitbreiden.

Je eerste podcast verwerk ik gratis tot blog. Op deze manier kun je kijken of je het wat vindt.

Wil je weten hoe dat werkt? Of wil je direct een gratis online kennismakingsgesprek inplannen?

Ontdek hoe het werkt >> Plan gratis kennismaking

Reacties
Categorieën