
Hoe optimaliseer je je podcast voor SEO?
Je kunt de allerbeste podcast van de wereld maken, maar als niemand 'm vindt, dan heeft niemand er iets aan.
Dat is natuurlijk eeuwig zonde.
Je steekt er namelijk veel tijd in. Je deelt je verhaal en je wil mensen helpen, dus het zou fijn als die mensen je podcast ook daadwerkelijk weten te vinden.
In dit blog gaan we het hebben over hoe je ervoor kunt zorgen dat je podcasts beter gevonden worden in de zoekmachines, zoals Google en binnen de podcastapps zelf.
Hoe werkt SEO voor podcasts?
Bij SEO denken we vaak meteen aan blogs of andere pagina's op een website. En terecht, want dat is waar het in essentie om draait.
Maar ook een podcast kan geoptimaliseerd worden voor zoekmachines. Het enige nadeel is dat de inhoud van een podcast niet geïndexeerd kan worden. Daarom is het belangrijk dat je rondom je podcast informatie weergeeft die wel te indexeeren zijn.
Denk aan:
- De titel van je aflevering
- De omschrijving
- Het transcript van je aflevering
- De pagina waarop je je podcast plaatst.
Het gaat bij het optimaliseren van je podcast niet alleen om wat je in podcast zegt. Het gaat ook over alles wat je eromheen bouwt.
Content maken zonder gedoe?
Wil jij ook consistent online zichtbaar zijn, maar heb je geen zin (of tijd) om zelf te schrijven?
Ik help ondernemers met blogs, nieuwsbrieven en social media posts, allemaal op basis van één podcast of spraakmemo.
Je hoeft alleen maar te praten, ik regel de rest.
Wat kun je concreet doen om je podcast beter vindbaar te maken?
Hier zijn een aantal simpele stappen die je kunt zetten om je podcastafleveringen beter vindbaar te maken:
Kies een duidelijke titel (met zoekwoorden)
Noem je aflevering niet ‘Aflevering 17’ of ‘Even kletsen’. Denk na over waar mensen op zoeken. Wat is het onderwerp van je aflevering? Welke vraag beantwoord je? Zet dat in de titel.
Voorbeeld: in plaats van ‘Aflevering 10’, kies je voor: 'Hoe zet je marketing in voor je restaurant?'
Schrijf een omschrijving die vertelt waar de aflevering over gaat
Vertel kort en duidelijk wat de luisteraar kan verwachten en gebruik ook hier woorden waarop je gevonden wil worden.
Voeg een transcript toe aan je website
Maak een transcript van je podcast en gebruik dit transcript voor andere marketingdoeleinden, zoals het maken van een blog. Op deze manier is de inhoud van je podcast ineens te indexeren voor Google. Daarnaast hergebruik je je content op een hele slimme manier.
Publiceer je aflevering op een eigen pagina (liefst met blog)
Zorg dat elke aflevering een eigen plek krijgt op je website. Dat is beter voor SEO dan alleen een embedded player ergens op je homepage. En als je er ook nog een blog van maakt? Dan heb je een ijzersterke combinatie.
Gebruik relevante tags en categorieën
Zeker als je je podcast host op platforms zoals Springcast of Podbean, zorg er dan voor dat je categorieën kloppen en voeg tags toe die het onderwerp van je aflevering beschrijven.
Interne links op je website
Link in je blog of op je website ook naar andere relevante afleveringen of artikelen. Dat helpt je bezoeker en Google om beter te snappen waar je content over gaat.
En hoe zit het met podcastapps zoals Spotify?
Ook binnen apps zoals Spotify en Apple Podcasts werkt een vorm van SEO. Mensen kunnen daar namelijk zoeken op onderwerp, titel of omschrijving en op die manier bij je podcast terechtkomen.
Daarom is het ook hier belangrijk dat je duidelijke, beschrijvende titels gebruikt en een omschrijving toevoegt.
Kost het veel tijd om je podcast te optimaliseren?
Als je puur en alleen goede titels en omschrijvingen aan je podcast toevoegt, dan valt het mee hoeveel tijd je dat gaat kosten. Als je je even boos maakt, dan heb je dat snel geregeld.
Wil je echter ook een transcript maken en van dat transcript een goed blog op je website zetten? Dan kost het wel veel tijd, omdat je een blog op basis van het transcript moet schrijven, je het blog moet optimaliseren, het grafisch moet opmaken en het daarna moet publiceren.
Ik kan je helpen als je dat wil.
- Ik maak een transcript van je podcast.
- Ik maak van dat transcript een SEO-proof blog.
- Ik optimaliseer en publiceer je blog op je website.
- En ik maak er vervolgens ook nog content van voor je LinkedIn, je nieuwsbrief of je Instagram.
Kortom, jij spreekt je podcast in en ik maak op basis van je podcast een doorlopende stroom aan content in je marketing.
Laat je podcast het werk doen
Je stopt veel tijd en energie in je podcast en dan wil je natuurlijk ook dat ze iets gaan opleveren. Door je podcast te optimaliseren, zorg je ervoor dat je afleveringen beter gevonden worden en meer gaan opleveren.
Dat is een stap die je zelf kan maken.
Wil je vervolgens van je podcast ook blogs genereren en content maken voor andere marketingkanalen? Dan kan ik je daarmee helpen.
Wil je weten hoe dat werkt? Of wil je direct een gratis online kennismakingsgesprek inplannen?