Wat is de rol van SEO in je contentmarketing?
SEO tips
Jelrik Stevens
SEO tips
03/27/2025
4 min

Wat is de rol van SEO in je contentmarketing?

03/27/2025
4 min

Als je over SEO nadenkt, dan denk je misschien dat SEO super technisch is en als je kijkt naar de voorwaarden van Google, dan is dat misschien ook wel het geval. En tegelijkertijd is SEO meer dan alleen de tools om je aan de voorwaarden van Google te houden. Het gaat ook over hoe jij als ondernemer je verhaal vertelt en hoe je ervoor zorgt dat mensen je verhaal gaan vinden.

SEO is simpel gezegd: zorgen dat je content goed gevonden wordt in zoekmachines (Google). Allemaal met het doel om jouw kennis over te brengen bij misschien wel je potentiële klant. Dat begint bij iets waar je waarschijnlijk allang mee begonnen bent: content maken.

Waarom is SEO belangrijk als je content maakt?

Stel, je maakt elke week een blog of een podcast. Super goed, maar wat dan?

Als niemand je content ziet, dan blijft het roeien met de riemen die je niet hebt. Met SEO help je jouw content vindbaar te maken. Niet voor iedereen, maar wel voor de mensen die zoeken naar dat wat jij te bieden hebt.

De kracht van zoekmachines is dat mensen Google gebruiken als startpunt in hun zoektocht naar antwoorden, oplossingen en inspiratie. En jij kunt daar als onderneming tussenstaan en de hulp bieden die je potentiële klanten nodig hebben.


Je podcast omzetten in een blog

Content maken zonder gedoe?

Wil jij ook consistent online zichtbaar zijn, maar heb je geen zin (of tijd) om zelf te schrijven?

Ik help ondernemers met blogs, nieuwsbrieven en social media posts, allemaal op basis van één podcast of spraakmemo.

Je hoeft alleen maar te pratenik regel de rest.

Ontdek hoe het werkt >


Waar begin je mee als je SEO wil toepassen?

Het begint met een simpele vraag: waar zoekt jouw doelgroep op?

Probeer geen content te maken vanuit dat wat jij kwijt wil, maar juist vanuit wat de ander wil weten. Dus in plaats van dat je een blog schrijft over je aanbod, kun je beter denken: wat vragen mensen mij vaak? Wat willen ze begrijpen voordat ze klant worden? Wat Googelen ze? Wat zijn de pijnpunten? Wat zijn de twijfels, de bezwaren en de vragen van je potentiële klant?

Stel, iemand gaat over een paar maanden zijn of haar eerste marathon rennen en gedurende de maanden komen er steeds meer vragen op. Hij of zij wil bijvoorbeeld weten hoelang je voor een marathon moet trainen, wat je moet eten en drinken tijdens een marathon en welke kleding je moet dragen tijdens een eerste marathon.

Deze vragen zijn letterlijk de zoekwoorden waar je op wil scoren in Google. En dus komen daar de volgende blogs bij kijken:

  • Hoelang moet je trainen voor een marathon?
  • Wat moet je eten en drinken tijdens een marathon?
  • Welke kleding moet je dragen als een marathon?

Het is de kunst dat je in dit soort blogs antwoord gaat geven op basis van jouw ervaring en expertise in het rennen van marathons.

Hoe past SEO in een bredere contentstrategie?

SEO is een manier om je bestaande content krachtiger te maken.

Wat we vaak vergeten is dat SEO niet alleen over bloggen gaat. Je kunt in Google ook gevonden worden met bijvoorbeeld je podcast of je YouTube video.

Kortom, door slim gebruik te maken van zoekwoorden, structuur en goede titels in je blog, in je podcast, in je YouTube video of in welke content dan ook, zorg je ervoor dat je content niet alleen inhoudelijk sterk is, maar je maakt je content ook vindbaar.

Je hoeft er geen doorgewinterde SEO-specialist voor te zijn. Als je op de hoogte bent van de basics, dan kun je al snel stappen maken. Een goede inhoud + een slimme opbouw = meer bereik.

Wat zijn de basics die je moet weten?

Laten we een aantal van deze basics er bij halen:

Kies een zoekterm per stuk content

Waar wil je op gevonden worden met je blog of podcast? Gebruik die term in je titel, in je eerste alinea, in de subtitels of in de omschrijving.

Zorg voor een duidelijke structuur

Gebruik tussenkoppen, houd alinea's kort en gebruik witregels. Google houdt van overzicht (en je lezer ook).

Optimaliseer je titel en meta-beschrijving

Bij een blog is het belangrijk om je meta-beschrijving en SEO-titel te optimaliseren. Dat is de titel en de omschrijving die mensen in Google zien.

Link naar andere blogs of pagina's

Heb je over je YouTube video of je podcast ook een relevant blog geschreven? Link vanuit je YouTube video of je podcast naar je blog.

En kun je vanuit een blog op je website linken naar andere blogs? Dan is dat een stap die niet mag ontbreken als je het maximale uit SEO wil halen.

Hoe je met een podcast vindbaar kunt worden

SEO gaat vooral over je website. Dus het is zeker mogelijk om je YouTube video of je podcast te optimaliseren en daarmee vindbaar te worden in Google, maar als je optimaal gebruik wil maken van SEO, dan ontkom je er niet aan goede en sterke inhoud op je website te plaatsen.

Maar stel, je maakt alleen maar podcasts en je hebt tot nu toe nauwelijks een blog geschreven. Wat moet je dan? Hoe kun je dan scoren en bereik creëeren in Google?

Ik vind het zonde dat ondernemers hele verhalen vertellen in een podcast en dat ze superveel waarde leveren, maar daarna niks meer met de podcast doen. Is het niet veel efficiënter om aan content repurposing te doen (kortom, dat je je content hergebruikt)?

Ik kan je daarbij helpen.

Ik kan je podcast namelijk laten transcriberen. Daarmee zetten we je podcast om in tekst en van die tekst maken we vervolgens een blog en op basis van het blog kunnen we content maken voor je LinkedIn, je Instagram en je nieuwsbrief.

Je podcast wordt op deze manier het startpunt van een hele SEO-strategie.

Wat is de rol van SEO in je contentmarketing?

Wat kan SEO je opleveren?

  • Meer bezoekers op je website
  • Meer mensen die je leren kennen via Google
  • Meer grip op je marketing (want je content wordt structureel gevonden)
  • Meer waarde halen uit wat je al maakt

En het allerbelangrijkste is dat je er rust uit kunt halen, omdat je werkt aan marketing voor de lange termijn. Je content blijft het werk doen, ook als je minder actief bent in je marketing.

Zo kan ik je helpen

Wil je je content efficiënt inzetten, het slim hergebruiken en ermee gevonden worden in Google?

Dan kan ik je helpen.

Wil je weten hoe dat werkt? Of wil je direct een gratis online kennismakingsgesprek inplannen?

Ontdek hoe het werkt >> Plan gratis kennismaking

Reacties
Categorieën