Hoe kun je AI gebruiken voor je marketing (zonder je authenticiteit te verliezen)?
Marketing tips
Jelrik Stevens
Marketing tips
03/19/2025
4 min

Hoe kun je AI gebruiken voor je marketing (zonder je authenticiteit te verliezen)?

03/19/2025
4 min

Marketing is een grote klus en komt er altijd 'even' bij. Je wil consistent zichtbaar zijn, maar dat kost tijd. En als je dan eindelijk tijd hebt, dan heb je geen inspiratie om goede content te bedenken. Of je gaat er teveel over nadenken en je denkt dat je verhaal niet interessant genoeg is. Dat zie ik veel gebeuren en ik herken deze vraagstukken ook heel erg.

Voor het maken en het bedenken van content is er tegenwoordig een handig hulpmiddel bij gekomen, namelijk AI. Maar ja, ook AI is soms een beetje vaag. Want hoe werkt dat dan? En hoe authentiek blijft de content die je schrijft? Of krijg je straks robot-achtige blogs waar weinig authenticiteit in verscholen zit?

De twijfels herken ik. Toch ga ik je uitleggen dat je met AI veel inspiratie kan opdoen voor nieuwe content. In dit blog leg ik je uit hoe je AI slim kan inzetten en in het voordeel kan gebruiken voor je content. En dat allemaal zonder dat het afstandelijk of nep aanvoelt.

AI is nooit de vervanger van jou als ondernemer

En laat ik daar meteen duidelijk over zijn. AI mag in de basis geen vervanger zijn van je visie, je tone of voice en van het verhaal dat je te delen hebt. Ik denk ook dat je toekomstige klanten daarop afhaken. Het is namelijk kil en koud en dat is precies de kant waar je niet moet zijn.

Maar wat is AI dan wel? Ik denk dat AI een slimme ''collega'' is die je helpt om dingen makkelijker te maken. Het is een hulpmiddel die bepaalde processen in je bedrijf kunnen versnellen. 


Je podcast omzetten in een blog

Content maken zonder gedoe?

Wil jij ook consistent online zichtbaar zijn, maar heb je geen zin (of tijd) om zelf te schrijven?

Ik help ondernemers met blogs, nieuwsbrieven en social media posts, allemaal op basis van één podcast of spraakmemo.

Je hoeft alleen maar te pratenik regel de rest.

Ontdek hoe het werkt >


Waar helpt AI dan precies bij?

Je kunt AI werkelijk overal voor gebruiken en het is teveel om in dit blog op te noemen.

Maar laten we eens wat voorbeeld nemen als we het specifiek over marketing hebben.

  • Je kunt je podcast omzetten naar tekst (transcriptie) en je content hergebruiken.
  • Je kunt structuur aanbrengen in wat je vertelt.
  • Je kunt inspiratie opdoen voor nieuwe content (dus nieuwe blogs, podcasts, LinkedIn berichten, et cetera).
  • Je kunt zoekwoorden verwerken in je tekst (zonder dat het onnatuurlijk leest).
  • Je kunt voorstellen doen voor je social media op basis van je blog.

En het mooie is: je hoeft het niet allemaal zelf te doen. Je kunt AI gewoon inzetten als onderdeel van het proces.

Hoe ik AI gebruik voor mijn klanten

Ik was eerst ook huiverig over AI. Maar langzaam begon ik AI te ontdekken en kwam ik erachter dat het juist super nuttig is. En ik herhaal het nog een keer: AI hoeft niet leidend te zijn. Het is een hulpmiddel die je helpt om inspiratie op te doen. 

Ik help mijn klanten met behulp van AI. En het enige wat ik doe is op basis van een podcast een contentmachine bouwen.

Zo doe ik dat:

  • Ik transcribeer een podcast door AI.
  • Met een speciale prompt laat ik AI op basis van het transcript een blog schrijven in jouw tone of voice.
  • Ik loop daarna het hele blog door en pas het blog aan om er zeker van te zijn dat de visie van de klant naar voren komt.
  • Vervolgens haal ik uit het blog teksten en snippets die je voor je Instagram en/of TikTok en/of LinkedIn kunt gebruiken.
  • Ook maak ik er een nieuwsbrief tekst van.

Op deze manier blijft op basis van het inspreken van een podcast je contentmachine in beweging.

AI is nooit de vervanger van jou als ondernemer

Maar blijft het dan nog wel authentiek?

Goede vraag. En terecht ook. Want dat is wat je juist níet wil: content die voelt alsof iemand anders het geschreven heeft.

Daarom is het zo belangrijk dat je AI niet alles laat overnemen, maar het gebruikt als hulpmiddel. Het voordeel van hoe ik werk is dat de klant een podcast of een spraakmemo inspreekt en daarmee heb ik meteen de tone of voice, de visie en de input van de klant te pakken. 

Op deze manier vind je hoe dan ook de authenticiteit van de klant terug.

Wat levert het je op?

Laten we het concreet maken. Werken met AI betekent:

  • Dat je minder tijd kwijt bent aan je marketing
  • Nier meer eindeloos naar een leeg scherm staart.
  • Je altijd iets hebt om te delen.
  • Je altijd inspiratie op kan doen voor nieuwe content.
  • En daardoor altijd zichtbaar blijft.

AI doet niet alles voor je (en dat wil je ook niet)

Je kunt AI gebruiken en daar een volledige business op draaien. Maar als je echt je unieke stem wil laten horen, dan kan ik je dat (vooralsnog) niet aanraden.

AI is geen truc. Het is gewoon een super slimme manier om tijd en energie te besparen. Met AI kun je simpelweg processen versnellen die je in het verleden veel tijd hebben gekost. Hierdoor kun jij gewoon doen waar je goed in bent: je verhaal delen, je vak uitoefenen en je klanten helpen.

Wil je graag sneller een doorlopende contentmachine maken?

En als je denkt: dat wil ik ook, maar ik weet niet hoe, dan help ik je daar graag bij. Jij praat en spreekt een podcast (of spraakmemo) in en ik zet het om in een mooie blog, social media bericht (met snippets) en een nieuwsbrief. En het mooie is dat ik je podcast ook nog kan monteren en je blog kan optimaliseren voor SEO.

Wil je weten hoe dat werkt? Stuur me een berichtje. Dan praten we er even over verder.

Wil je weten hoe dat werkt? Of wil je direct een gratis online kennismakingsgesprek inplannen?

Ontdek hoe het werkt >>           Plan gratis kennismaking

Reacties
Categorieën