
Waarom een podcast makkelijker is dan een blog schrijven (zeker als je het druk hebt)
Voor veel ondernemers is bloggen gewoon een gedoe. Je hebt genoeg over je vak te vertellen, maar op het moment dat je achter je laptop zit, dan weet je niet waar je moet beginnen. Misschien houd je wel helemaal niet van schrijven en dan zit je daar met je goeie gedrag een blog te schrijven, omdat iedereen zegt dat je dat moet doen als je online zichtbaar wil zijn.
Ik snap het helemaal. Je schrijft niet zomaar even een blog die boeiend is en gevonden wordt door Google. Je moet hiervoor allereerst kunnen schrijven en daarnaast moet je het ook nog leuk vinden, heb je een van deze elementen niet, dan ga je waarschijnlijk nat.
Er zijn gelukkig meer wegen naar Rome. Want waarom blijf je je koppig vasthouden aan bloggen als er ook alternatieven zijn?
Een alternatief is bijvoorbeeld podcasten. Dat is makkelijker, omdat je dan gewoon kan praten alsof je met je buurman aan het praten bent. Je hoeft niet na te denken over interpunctie, grammatica of een goede opbouw. Je kunt gewoon gaan praten over je vak.
In dit blog ga ik daar in het kort dieper op in en laat ik zien hoe je van het praten toch kunt bloggen (huh?).
Praten is makkelijker dan schrijven
En dat klinkt logisch en het is ook gewoon zo. Praten doen we immers elke dag. Je praat met je klanten, je collega's, je vrienden en je familie. Je legt dingen uit, je vertelt wat je denkt, je deelt je ideeën en je hoeft niet, zoals ik net al beschreef, na te denken over de interpunctie en de zinsopbouw.
Bij schrijven gaan mensen ineens in een soort andere modus. Alsof je ineens een hele andere taal moet spreken en alsof je alleen maar op papier mag zetten wat perfect klinkt. En daarmee blokkeren veel mensen, terwijl je in een gesprek veel makkelijker tot de kern komt.
En dat is precies wat een podcast zo sterk maakt.
Content maken zonder gedoe?
Wil jij ook consistent online zichtbaar zijn, maar heb je geen zin (of tijd) om zelf te schrijven?
Ik help ondernemers met blogs, nieuwsbrieven en social media posts, allemaal op basis van één podcast of spraakmemo.
Je hoeft alleen maar te praten, ik regel de rest.
Je podcast als basis van je content
Wat ik vaak zie gebeuren: iemand spreekt een podcast in en zegt daarna tegen mij: “Ik wist niet dat ik zóveel te vertellen had.” En dat snap ik wel. Want als je gewoon gaat praten, dan komt er vaak veel meer uit dan je denkt.
Maar wist je dat het inspreken van een podcast niet alleen waarde heeft als audiobestand? Je kunt er meer mee doen:
- Je laat de podcast transcriberen (dat kan gewoon automatisch)
- Je gebruikt het transcript als basis voor een blog
- Je haalt er teksten uit voor LinkedIn of Instagram
- Je maakt een nieuwsbrief met de kernpunten
- Je hebt ineens een hele contentlijn staan
En dat allemaal door te praten, zonder dat je iets hebt geschreven.
Geen tijd hebben voor nieuwe content
Veel ondernemers denken dat ze geen tijd hebben voor content. En dat denken ze niet alleen, in de praktijk hebben ze ook geen tijd. Het gaat om prioriteiten stellen en als je content schrijven niet het leukste vindt om te doen, dan is het moeilijk om hier je prioriteit van te maken.
Daarom is een podcast ook zo handig. Je hoeft namelijk geen hele avond achter je laptoop te zitten. Je kunt in een kwartier tijd een podcast inspreken en daarmee werken aan je online marketing.
En als je de podcast daarna gebruikt als basis voor al je andere content, dan heb je ineens wel tijd. Daardoor hoef je niet voor alle marketing nieuwe content te verzinnen. Je gebruikt namelijk je podcast als rode draad en op basis daarvan kun je je hele marketing uitbreiden.
Hoe behoud je de structuur in het maken van content?
Goede vraag. Want zomaar een eind weg praten levert natuurlijk niet meteen een hele strategie of structuur op. Daarom werk ik met een vaste aanpak (ja, je raadt het al, ik kan je helpen haha):
- Jij spreekt je verhaal in (als podcast of spraakmemo)
- Ik gebruik AI als hulpmiddel om van je podcast een transcript te maken.
- Ik zoek vervolgens de structuur: wat is de kern, wat zijn de haakjes en wat kan ik eruit gebruiken?
- Op basis daarvan schrijf ik een blog in jouw tone of voice.
- Ik haal er social posts en nieuwsbriefteksten uit.
Je hoeft dus niet te kiezen tussen podcast óf blog
Dat is misschien nog wel het belangrijkste punt: het is niet of/of. Het is en/en.
Je begint met een podcast en vanuit daar maken we nieuwe blogs, nieuwsbrieven en content voor je social media. Allemaal met de podcast als basis en daardoor een zelfde lijn op alle marketingkanalen.
Tot slot: inspiratie voor podcasts
Als je nu denkt: ja, leuk verhaal, maar waar moet ik dan over podcasten?
Ik zie dat er te moeilijk over podcasts wordt nagedacht. Veel mensen denken dat je dure apparatuur nodig hebt en dat je moet podcasten met een gesprekspartner. Maar dat hoeft helemaal niet.
De onderwerpen zijn makkelijker dan je denkt en ze verschillen niet van de onderwerpen die je voor een blog kan gebruiken.
- Wat hoor jij vaak van je klanten?
- Wat zou je willen dat mensen vaker wisten over jouw vak?
- Wat wil je van het hart?
- Welke fouten zie je vaak voorbij komen?
- Wat zou je aan je jongere zelf willen vertellen als je opnieuw begon?
- Hoe kun je mensen in jouw vakgebied in Jip en Janneke taal helpen?
Dat zijn stuk voor stuk waardevolle haakjes voor je eerste podcast. En als je die inspreekt, dan heb je meteen ook de basis voor alle andere content.
En als je denkt: ik wil dit wel, maar ik wil er geen extra werk van…
Dan help ik je daar graag bij. Jij praat en ik doe de rest.
- Je podcast wordt gemonteerd en gepubliceerd
- Ik maak er een blog van.
- Ik schrijf je nieuwsbrieftekst
- Ik haal er posts uit voor LinkedIn of Instagram
En daarmee helemaal in jouw tone of voice en jouw visie over je vakgebied.
Wil je weten hoe dat werkt? Of wil je direct een gratis online kennismakingsgesprek inplannen?