
Waarom bloggen ook in 2025 nog relevant is
Veel ondernemers vragen zich af of het nog zinvol is om anno 2025 te bloggen. En dat snap ik ook wel: ook in mijn omgeving zie ik steeds vaker mensen zoeken in ChatGPT. Is bloggen dan niet achterhaald? Heeft het nog wel zin om tijd en geld te investeren in blogs?
In dit blog duiken we dieper in op dit onderwerp en deel ik de twijfels die ik zelf ook heb gehad, maar laat ik ook zien waarom het nog steeds van belang is om te bloggen.
In het kort: is bloggen anno 2025 nog relevant?
Ik denk dat bloggen nog steeds relevant is, maar ik denk wel dat er op een andere manier naar gekeken moet worden. Mensen gaan op andere manieren naar informatie zoeken en het is van belang om je daar op aan te passen.
Daarnaast ben ik van mening dat blogs met waarde enorm belangrijk zijn. Dat was altijd al zo, maar vaak kon je ook met oppervlakkige blogs goed scoren in de zoekmachines. Tegenwoordig denk ik dat het van belang is om duidelijk je stem en je visie naar voren te laten komen, zodat mensen nog meer bij je aanhaken.

Blogs plaatsen uitbesteden?
Bloggen is een manier om gevonden te worden, vertrouwen te kweken en uiteindelijk klanten aan te trekken. Ik kan je daarmee helpen.
Ik schrijf blogs die jouw verhaal vertellen en jouw online zichtbaarheid vergroten.
Waarom steeds meer ondernemers twijfelen (en waarom dat logisch is)
Ik merk dat steeds meer ondernemers twijfelen over bloggen, omdat ze zien dat mensen steeds vaker AI gebruiken. Ze vragen zich af: waarom zou iemand mijn blog lezen als ze ook binnen een paar seconden een antwoord van ChatGPT krijgen? En dan hebben we het nog niet gehad over social media, omdat ook op social media alles veel sneller en makkelijker lijkt te gaan.
Logisch dat we dit denken en die twijfel mag er ook zijn.
Ik geloof echter dat koopintentie en vertrouwen pas ontstaan wanneer iemand meer wil weten en overtuigd wil raken. En precies daar komt een blog goed van pas.
Wat verandert er door AI en AI Overviews?
Dat bloggen verandert, dat lijkt me geen geheim. Want laat ik daar eerlijk over zijn: ik zie ook mensen in mijn omgeving steeds vaker vragen stellen aan ChatGPT. En als ze het aan ChatGPT vragen, dan vragen ze het niet aan Google. En juist in Google wil je gevonden worden, toch?
Toch denk ik dat bloggen nog steeds relevant kan zijn. Zeker als je diensten of producten verkoopt, want AI kan dat niet van je overnemen. De kunst is om je eigen stem te laten horen en authentiek te zijn. AI kan je daarin ondersteunen, maar jouw tone of voice maken het verschil in herkenning en vertrouwen naar je potentiële klant.
Daarnaast is er AI Overview. Als je in Google iets zoekt, krijg je steeds vaker resultaten van AI te zien. Die AI haalt zijn input uit betrouwbare, goed geoptimaliseerde blogs. Als jouw content daarin wordt opgenomen, pak je extra zichtbaarheid.
Worden blogs in 2025 nog wel gelezen?
Ja, blogs worden nog gelezen. Maar alleen als ze relevant zijn en waarde hebben. Mensen hebben geen zin om een saaie, algemene blog te moeten lezen. Ze willen hun eigen probleem herkennen en daarin geholpen worden.
Een voorbeeld: een coach die stopte met bloggen en alleen nog social media gebruikte, zag haar websitebezoekers kelderen. Toen ze weer structureel ging bloggen, kwamen aanvragen terug. Haar posts op Instagram leverden zichtbaarheid op, maar door haar blogs kreeg ze klanten.
Waarom is bloggen sterker dan social media?
Bloggen wordt veel vergeleken met social media en laat ik vooropstellen dat social media ongelofelijk belangrijk is om autoriteit op te bouwen.
Het nadeel van social media (wat ook een kracht is) is de vluchtigheid. Een post op LinkedIn of een reel op Instagram blijft misschien twee dagen in leven en daarna raakt de post in vergetelheid.
Bloggen daarentegen is duurzamer. Een goed geschreven blog kan maanden of zelfs jaren bezoekers aantrekken via Google. Dat is een enorm verschil. Bovendien kun je je blogs slim hergebruiken. Want met één blog kun je meerdere posts voor je social media, nieuwsbrieven of inspiratie voor een video halen.
Kan bloggen mij beter vindbaar maken in Google en AI Overviews?
Google vindt het belangrijk dat websites autoriteit, expertise en betrouwbaarheid uitstraalt. Blogs die goed geschreven en geoptimaliseerd zijn, krijgen daardoor een hogere plek in de zoekresultaten en daardoor vaak ook in AI overviews.
AI Overviews worden gevuld met content die Google als waardevol ziet. Dus als jij structureel blogt over de vragen van je klanten, vergroot je je kans om zichtbaar te zijn in deze nieuwe functie van Google.

Kan ik AI mijn blogs laten schrijven?
Natuurlijk kun je door AI je blogs laten schrijven. Sterker nog, je bent gek als je AI niet als hulpmiddel gaat gebruiken. Met goede prompts kun je een goede basis laten schrijven, je kunt inspiratie opdoen voor nieuwe blogonderwerpen of structuur geven aan je blogs.
Het is alleen wel de kunst om bij jezelf te blijven, energie te steken in een goed blog (en je niet laten verleiden door veel oppervlakkige blogs te laten genereren) en echt waarde te delen.
Het nadeel van AI is namelijk dat AI jouw persoonlijke verhalen mist, niet vanuit jouw tone of voice kan schrijven en ook jouw visie mist. En zeker in een wereld die oppervlakkig lijkt te worden, is er juist meer baat bij authentieke en kwetsbare blogs. Hoe persoonlijker je blogs zijn, hoe meer vertrouwen dit oproept in een potentiële klant.
Hoe ziet een blog strategie er in 2025 uit?
Een goede strategie is eenvoudiger dan je denkt. Dit zijn mijn tips:
- Begin met een lijst van twintig klantvragen. Dit zijn meteen je eerste blogonderwerpen.
- Schrijf blogs die inspelen op koopintentie. Kies zoekwoorden waarop mensen klaar zijn om een beslissing te nemen.
- Gebruik AI als hulpmiddel, maar voeg altijd je eigen voorbeelden, je eigen tone of voice en je eigen visie toe.
- Hergebruik je blogs slim. Eén blog kan je vaak meerdere posts voor social media opleveren.
- Denk op de lange termijn. Een blog van vandaag kan in 2026 nog steeds je beste leadgenerator zijn.
Wat levert bloggen je concreet op?
Een goede blog strategie en consistentie levert je het volgende op:
- Zichtbaarheid in Google: je wordt gevonden door mensen die actief op zoek zijn naar een oplossing.
- Vertrouwen en autoriteit: je laat zien dat jij de expert bent en bouwt aan autoriteit (wat Google belangrijk vindt).
- Leads en klanten: blogs trekken niet alleen bezoekers, maar zorgen ook voor aanvragen en omzet.
Wil je leads uit je website halen, dan is bloggen nog steeds van groot belang.
Hoe meet je de ROI van bloggen in 2025?
ROI betekent Return On Investment. Kortom: wat levert een investering je op in verhouding tot wat je erin stopt?
De ROI van een blog kun je makkelijk meten door te kijken naar:
- Het aantal bezoekers dat via je blogs binnenkomt.
- Het aantal leads dat via je contactformulier of via een weggever binnenkomt.
- De positie van je blogs in Google en of ze in AI Overviews verschijnen.
Als je dit structureel meet, zie je dat een blog vaak maanden of jaren blijft presteren. Dat maakt de ROI van bloggen veel hoger dan de ROI van een post op Instagram.
Kortom: waarom is bloggen in 2025 nog steeds relevant?
Zo maken we het rond: bloggen is nog steeds van belang, maar onze manier van bloggen en hoe mensen zoeken is wel veranderd. Goede en waardevolle blogs zijn daarom van extra goot belang.
Waarom dit ertoe doet: zonder blogs verlies je je zichtbaarheid in Google en AI Overviews. Het loont om te blijven investeren in blogs door nieuwe blogs te schrijven of je oude blogs te heroptimaliseren.
Ik kan je daarbij helpen! Ik vind het leuk om te schrijven en sla graag een online slag met je onderneming. Ik kan nieuwe blogs voor je schrijven, maar kan me ook richten op het herschrijven en heroptimaliseren van oude blogs.
Wil je weten hoe dat werkt? Of wil je direct contact met me opnemen?











