Dit kun je doen met het transcript van je podcast
Podcasten
Jelrik Stevens
Podcasten
04/02/2025
5 min

Dit kun je doen met het transcript van je podcast

04/02/2025
5 min

Je stopt veel tijd in het bedenken en het maken van je podcast. Je verzint onderwerpen, je doet research, je neemt je aflevering op, je knipt en plakt in de edit en zoekt een leuke intro en outro. Al met al ben je wel even bezig met het opnemen van een podcast. En dan staat je podcast online en heb je het gevoel dat je iets waardevols in de wereld hebt gebracht (wat natuurlijk ook zo is).

Alleen dan blijft het stil. Je krijgt een handvol (of misschien twee) luisteraars, een paar reacties van bekenden, maar verder blijft het stil. Al snel merk je dat je podcast verdwijnt tussen alle andere content. 

En je raakt er gedemotiveerd van. Je schrijft weer een blog, je maakt een post voor je social media en je verzint opnieuw content voor je nieuwsbrief. Je verzint allemaal losse stukken content, zonder dat het een samenhang heeft.

Maar wat als ik zou zeggen dat je je marketing veel efficiënter kan inrichten? Allemaal op basis van de waarde die je geeft in een podcast. Zo wordt podcasten ineens leuk en heb je meteen goede content voor je hele marketing.

In dit blog lees je hoe je op basis van je podcast een transcript kan maken en hoe je het transcript vervolgens kan gebruiken voor andere vormen van content in je marketing.

Je podcast naar tekst converteren en er content van maken

Allereerst: wat is een transcript eigenlijk?

Een transcript is een uitgeschreven versie van een audiobestand. Dat betekent dat je je podcast, een spraakmemo of een YouTube video letterlijk om kunt zetten in een tekst. Alles wat gezegd wordt in je spraakopname of video krijg je terug in de vorm van woorden. En daar ligt goud in handen.

Veel ondernemers willen namelijk structureel zichtbaar zijn, maar ze lopen telkens tegen hetzelfde probleem aan: content maken kost tijd en vaak vinden ze het helemaal niet leuk. Dat is trekken aan een dood paard.

Met een transcript van een podcast heb je de oplossing al lang in handen. In een podcast (of een spraakmemo) deel je superveel waarde, omdat we veel makkelijker en sneller kunnen praten, dan dat we kunnen schrijven. We kunnen veel makkelijker woorden op woorden laten volgen, nuances aanbrengen en in korte tijd vertellen waar we voor staan. Zonde dat we daar niets mee doen en het alleen bij een podcast laten. Met 1 podcast heb je in 1 klap duizenden woorden te pakken.

En dat zijn de woorden die je kan gebruiken voor de rest van je marketing. Daarmee krijg je niet alleen super goede content, je bent ook nog eens efficiënter aan het werk.


Je podcast omzetten in een blog

Content maken zonder gedoe?

Wil jij ook consistent online zichtbaar zijn, maar heb je geen zin (of tijd) om zelf te schrijven?

Ik help ondernemers met blogs, nieuwsbrieven en social media posts, allemaal op basis van één podcast of spraakmemo.

Je hoeft alleen maar te pratenik regel de rest.

Ontdek hoe het werkt >


Waar kun je het transcript van je podcast (of spraakmemo of video) voor gebruiken?

Ik noem een paar mogelijkheden.

1 | Van je transcript een blog maken

In een transcript staat veel waardevolle informatie met tips en inzichten die je tijdens je podcast hebt gedeeld. Zonde om daar niets mee te doen en het in vergetelheid te laten raken. Van het transcript kun je dus een supermooi SEO blog schrijven.

Voorbeeld

Heb je een podcast opgenomen van de lessen die je hebt geleerd als ondernemer? Dan kun je dit eenvoudig omtoveren naar een blog met de titel: ''Dit heb ik geleerd van ondernemerschap''.

Tip!

Als je een transcript hebt gemaakt, dan ben je er nog niet. Het transcript zelf is niet geschikt als blog en moet wel herschreven worden.

2 | Van je transcript snippets voor social media maken

Het kan soms vermoeiend zijn om content voor je social media te bedenken. Je moet iets visueels hebben, dus een foto of een video, en daarnaast moet je ook nog een tekst bedenken. 

Maar daar gaan we weer: je hebt je content al gedeeld in je podcast en dus kun je het transcript gebruiken voor nieuwe inspiratie voor je social media, denk aan Instagram, LinkedIn, TikTok of waar je ook actief bent op dit moment.

Voorbeeld:

Misschien zeg je in je podcast iets als:

"Je hoeft het allemaal niet perfect te doen om waarde te bieden."

Perfecte input die je kort en bondig kan uitleggen in een LinkedIn of Instagram post.

Tip!

Haal uit elk transcript 3 tot 5 teksten voor je social media. Hiermee bespaar je tijd en hoef je niet telkens je transcript eruit te halen.

3 | Van je transcript een nieuwsbrief maken

Elke week weer bedenken wat je in je nieuwsbrief moet zetten? Dat hoeft niet. Je hebt het namelijk al gezegd in je podcast. Je pakt een stuk tekst uit je transcript en gebruikt dit als basis voor je mail.

Voorbeeld:

Heb je in je podcast gedeeld hoe je omgaat met tegenslagen? Knip daar een stuk uit en verwerk dat in je nieuwsbrief. Voeg er eventueel een korte reflectie of call-to-action aan toe en je hebt een LinkedIn bericht staan.

4 | Van je transcript een e-book of weggever maken

Door een podcast op te nemen heb je al een hele berg aan content klaar staan. Bundel deze content uit je trancsript naar een gratis e-book of weggever.

Tip!

Bied je e-book aan als download op je website. Hierdoor geef je niet alleen waarde weg, je kunt er ook je mailinglijst mee laten groeien.

5 | Bouwen aan contentplanning op basis van je transcript

Als je meerdere transcripten bij elkaar plakt, dan heb je voor maanden aan content klaarstaan. 

Op basis daarvan kun je makkelijk een planning maken:

  • Een blog per week
  • Twee social media berichten per week
  • En een nieuwsbrief per week.

En het handige hieraan is dat je AI kan gebruiken als hulpmiddel.

Dit kun je doen met het transcript van je podcast

Hoe kun je een podcast omzetten in een tekst?

Er zijn verschillende manieren om een audio-opname om te zetten in een tekst. De snelste en meest gebruikte manier is met behulp van AI of via transcriptie-software, zoals:

  • Descript
  • Otter.ai
  • Sonix
  • Riverside
  • Amberscript
  • En mijn favoriet: TurboScribe

Sommige podcast-hosts (zoals Spotify for Podcasters) bieden zelf gratis transcriptie-opties aan.

Hoe werkt het om een podcast te transcribreren?

Het is heel simpel. Je upload je .mp3 of .wav bestand in een van deze tools en binnen een paar minuten krijg je een uitgeschreven versie van je podcast terug.

Lijkt je dit ingewikkeld of heb je hier alsnog geen tijd voor? Dan kan ik je daarbij helpen. 

Kun je je transcript rechtstreeks gebruiken voor je marketing?

Een transcript zijn letterlijk de woorden die je hebt gezegd. Elke herhaling en alle uh's staan in het transcript.

Kortom, je moet het nog wel aanpassen om er een goed blog van te schrijven.

Transcriberen uitbesteden

Vind je alsnog dat het transcriberen en het maken van content op basis van een transcript je teveel tijd kost?

Snap ik.

Ook al is het efficiënter, toch ben je hoe dan ook tijd kwijt aan je marketing.

Ik kan je helpen:

  • Jij levert mij je podcast aan;
  • Ik monteer je podcast en zet deze online.
  • Ik maak een transcript van je podcast.
  • Op basis van dit transcript schrijf ik een blog en deze optimaliseer ik voor SEO.
  • Ik maak van je transcript ook meteen een nieuwsbrief, berichten voor je social media en LinkedIn.

Wil je weten hoe dat werkt? Of wil je direct een gratis online kennismakingsgesprek inplannen?

Ontdek hoe het werkt >>           Plan gratis kennismaking

Reacties
Categorieën