Waarom content repurposing essentieel is voor ondernemers
Marketing tips
Jelrik Stevens
Marketing tips
03/25/2025
4 min

Waarom content repurposing essentieel is voor ondernemers

03/25/2025
4 min

Als je ondernemer bent, dan herken je het waarschijnlijk wel: je hebt veel te delen, veel te vertellen en veel te laten zien. Helaas heb je ook het gevoel dat je nauwelijks tijd hebt. Online wil je graag zichtbaar zijn, maar je zit niet te wachten op nog meer taken voor je online marketing. En dus blijft content maken vaak iets wat je ‘ooit nog eens wil aanpakken’.

En daar komt content repurposing om de hoek kijken. Of in gewone taal: slimmer omgaan met wat je al hebt.

In dit blog leg ik je uit wat content repurposing is, waarom het je als ondernemer zoveel kan opleveren en hoe je er vandaag nog mee kunt starten.

Maar wat is content repurposing precies?

Content repurposing betekent simpel gezegd dat je bestaande content hergebruikt in een andere vorm. Dus: je schrijft niet elke keer iets nieuws, maar je haalt meer uit wat je al hebt.

Een voorbeeld is dat je een podcast inspreekt en op basis van je podcast een blog maakt. Vanuit je blog kun je vervolgens weer een nieuwsbrief maken. En vanuit je nieuwsbrief kun je weer berichten maken voor je Instagram of LinkedIn.

Op deze manier hoef je niet elke keer opnieuw te bedenken wat je gaat maken. Super efficiënt dus, omdat je je op 1 kanaal kunt focussen om het vervolgens uit te breiden naar al je andere kanalen.


Je podcast omzetten in een blog

Content maken zonder gedoe?

Wil jij ook consistent online zichtbaar zijn, maar heb je geen zin (of tijd) om zelf te schrijven?

Ik help ondernemers met blogs, nieuwsbrieven en social media posts, allemaal op basis van één podcast of spraakmemo.

Je hoeft alleen maar te pratenik regel de rest.

Ontdek hoe het werkt >


Waarom is het zo belangrijk voor ondernemers?

Omdat tijd vaak schaars is, je je handen vol hebt aan je klanten en omdat je marketing misschien helemaal niet leuk vindt. En tegelijkertijd wil je zichtbaar blijven en jezelf laten zien, omdat je weet dat dat bij ondernemer hoort.

Maar dan wel op een manier die vol te houden is en bij je past en die niet voelt als een extra blok aan je been, want daar gaat het vaak fout.

Content repurposing maakt dat mogelijk.

Je investeert en focust je helemaal op bijvoorbeeld het inspreken van een podcast, zodat je het daarna meerdere keren en op meerdere kanalen kunt gebruiken.

Wat levert het je op?

Als je slim omgaat met je content, dan:

  • Bespaar je tijd, omdat je niet steeds iets nieuws hoeft te bedenken.
  • Krijg je rust in je hoofd, omdat je een goede basis hebt staan.
  • Bouw je aan herkenbaarheid, omdat je verhaal op meerdere plekken terugkomt.
  • Ben je consistenter zichtbaar, zonder dat je daar elke dag mee bezig bent.
  • Maak je van één idee meerdere vormen content: podcast, blog, post, nieuwsbrief, snippet.

En dat allemaal zonder dat je jezelf voorbijloopt. Op die manier gaat het zelfs leuk worden 😱.

“Maar voelt het dan niet alsof ik steeds hetzelfde zeg?”

Dat is een hele terechte vraag, maar ik denk dat er wel degelijk verschillen zijn. Je zegt misschien wel hetzelfde, maar niet op dezelfde manier.

In je podcast vertel je je verhaal in spreektaal. In je blog leg je het wat rustiger en gestructureerder uit. Op social media deel je je verhaal juist in een korte en krachtige stuk test. En in je nieuwsbrief maak je het persoonlijk en verbindend.

De kern blijft hetzelfde, maar de vorm verschilt.

Daarnaast is het ook helemaal niet erg om in de herhaling te vallen. Sterker nog, het is juist goed om je boodschap over te brengen en daar meerdere keren op terug te komen. Op deze manier blijft het bij je toekomstige klanten hangen.

Waarom content repurposing essentieel is voor ondernemers

Waar begin je dan?

Begin bij wat voor jou fijn en natuurlijk voelt.

Ik denk dat voor veel ondernemers geldt dat ze het liefst willen praten. Op die manier kun je gewoon je verhaal, je visie en je ervaringen bespreken alsof je dat met je collega of je buurman doet.

Focus je dus op het praten en maak er een podcast van (wat je super makkelijk kunt opzetten).

Daarna kun je met de input uit je podcast aan de slag.

  • Je kunt je podcast transcriberen (omzetten naar tekst).
  • Van die tekst kun je vervolgens een blog maken (daarbij kun je de hulp inschakelen van AI).
  • Daarnaast kun je er een post uithalen voor je LinkedIn of Instagram (inclusief goede haakjes).
  • En je kunt er een korte nieuwsbrief van maken.

En ineens heb je vanuit een podcast content staan voor een week en dat allemaal omdat je een podcast hebt ingesproken.

Hoe ik ondernemers daarbij help

Misschien klinkt dit allemaal wel hartstikke goed, maar heb je eigenlijk geen idee hoe je moet aanpakken. Vaak wil je wel iets, maar dan loop je vast op de uitvoering.

No problem.

Daar help ik je bij.

Jij spreekt een podcast in (of een spraakmemo als je niet wil podcasten). Ik doe de rest:

  • Ik monteer en publiceer je podcast (als je dat wilt).
  • Ik transcribeer je aflevering.
  • Van dat transcript maak ik een blog in jouw tone of voice.
  • Ik schrijf social posts, een nieuwsbrieftekst en snippetquotes.
  • Alles op basis van jouw input.

Het hoeft niet altijd meer te zijn, het mag ook vaak slimmer

Ik vind het fijn om ondernemers te helpen, zodat ze zich minder druk hoeven te maken om zichtbaar te zijn. Door met mij samen te werken ga je content maken op een manier die bij je past.

Op deze manier hoef je niet voor alle platforms iets nieuws te verziennen.

Zullen we anders gewoon beginnen met één podcast? Dan laat ik je precies zien wat eruit te halen is.

En dan weet jij daarna hoe content repurposing er in de praktijk uitziet.

Wil je weten hoe dat werkt? Of wil je direct een gratis online kennismakingsgesprek inplannen?

Ontdek hoe het werkt >> Plan gratis kennismaking

Reacties
Categorieën